Září 2005

Supermapy.cz vs. Google Earth

30. září 2005 v 23:51 | management |  Internet a portály
Někdy včera nebo předevčera jsem si všiml na Lupě kratičké zprávy, že nové Supermapy obsahují webové kamery. Podíval jsem se a ejhle, no jo. Jsou tam. Klikněte si na ikonku a zobrazte si webkameru. Dobrý napad, užitečná věc viz. obrázek

Google a NASA spojí síly

29. září 2005 v 2:25 | management |  Internet a portály
Google a NASA Ames Research Center v Mountain View oznámily technologickou spolupráci v oblastech výzkumu a vývoje v oblasti large-scalable managementu, massively distributed computing a bio-info-nano convergence. Vše z toho spolu docela úzce souvisí.

NASA a Google plánují společné prohlášení

28. září 2005 v 19:42 | management |  Internet a portály
Ředitel NASA Ames Research Center, Scott Hubbard a CEO Google - Eric Schmidt pronesou ve 4:30 p.m., pacifického času "major announcement". Ani NASA ani Google neposkytují do té doby žádné komentáře. Bude překvapení?

Taky jsi to už viděl?

28. září 2005 v 14:54 | management |  Internet a portály
Došlo mi několik zpráv od kamarádů nebo známých, které by se daly shrnout do jedné věty: "Už jsi to viděl?". Ano, viděl jsem článek OMG, další služba s raketovým růstem návštěvnosti..... a zapůsobil na mě obdobně jako na autora příspěveku na Hellish blogu: Vytrženo z kontextu. O to víc, že jsem pro Seznam pracoval několik let. Pro ty kdo se v tom chtěji šťourat doporučuji přečíst si

A ještě jednou Microsoft ...

28. září 2005 v 10:23 | management |  Internet a portály
Microsoft začal s upgrade adCenter. AdCentre je pay-per-click reklamní systém MSN, který má zasáhnout segmenty na niž se pohybuje zejména Google, ale i Yahoo. AdCentral byl uveden ve Francii a v Singapuru. V testovacím režimu beží asi měsíc v USA.

Microsoft investuje ...

28. září 2005 v 10:09 | management |  Svět businessu
Microsoft zvýši počet míst v Indii asi o 1000 a založí nové vývojářské centrum v Bělehradě. Po Spojených státech, Indii, Irsku a Číny to bude již páte vývojářské centrum. Zaměřeno by mělo být na rozpoznání lokálních znakových sad na Tablet PC.

Yahoo Desktop Search

28. září 2005 v 10:00 | management |  Internet a portály
Už jste si také všimli, že po MSN a Google i Yahoo má svůj Yahoo Desktop Search? Tedy Search engine určený pro běh a vyhledávání na lokálním počítači?

Při nejlepší vůli si, ale nejsem jist čím vlastně je lepší nez konkurence. Jediná věc, která stojí za to je výčet prohledávaných typů soborů. Ten je sice impozantní, ale až po té co nainstalujete expansion pack. Celkový počet známých typů souborů se tak zvedene někam k číslu 300 a indexovánní rozšíří dokonce i na obsah EXE, DLL souborů, ale i potřebnějších MS Project, StarOffice a dalších..

Jediné co mě zaráží je design celé aplikace. Působí nějak staromodně, konzervativně.

Zelené auto

25. září 2005 v 23:47 | management |  Technologie a věda
Tak tohle nevím kam zařadit. Ale pokud se zajímáte o auta a alternativní pohony, pak je to článek právě pro vás - The green machine. Rozhodně stojí za přečtení.

Několik zajímavostí o Google

25. září 2005 v 23:16 | management |  Internet a portály
Jen rychle několik zajímavostí.
Po kroku Google do oblasti tištěné reklamy přichází krok ve směru k dalšímu mediu: TV. Modří a ti kdo znají služby Google již dávno vědí. Zatím je vše ve stádiu příprav a hledání managera příslušné divize.
Mimochodem pokud jste právě někde poblíž San Franciska, umíte česky (což předpokládám, jinak by jste si tohle asi nepřečetli), tak bude v Mountain View vítáni. Není to zajimavé? :-)

A ještě pár "funny" čísel o Google.
1. Google v tuto chvíli má více otevřených pozic (tedy volných míst, která by rád obsadil) než kterýkoliv z českých portálů zaměstnanců.

2. Měřeno obratem dosahuje 1 zaměstnanec Google asi 10 až 25 násobku produktivity zaměstnanců český portálů. Měřeno ziskem by to bylo o něco méně (odhadem dle veřejně dostupných čísel asi 5 až 12 násobku).

Udělejme si takové přirovnání, aby bylo lépe vidět co to znamená.

Představte si, že máte běžné auto a jedete po D1. Musíte řešit několik drobností. Především D1 není na 200 km/hod úplně optimální a narazit někde na policejní radar je to nejmenší co se vám může přihodit.
Současně s vámi ale vyjede Google auto. Jeho konstrukteři a i řidič, jsou nuceni řešit zcela jiné problémy než vy. Prvním z nich je aerodynamický třesk, kterému se Google auto nevyhne. Další je vůbec otázka zdali se ještě jedná o jízdu nebo přízemní let. Toto auto by totiž jelo rychlostí kolem 2 až 4 machy.
Uznejte, že na policejní radar je to DOST rychlé auto.
Tato rychlost, ale není malá ani pro letedla. Pokud by jste chtěli inovovat vaše auto jedoucí 200 km za hodinu na něco čímž by jste Google "auto" dostihli, bylo by nejlepší volbou zakoupit nějaký SR-71 Blackbird, dosud nejrychlejší seriově vyraběný letoun.
I tak by se mohlo stát, že by se Google mohl pohybovat tak o 1 mach rychleji. Hezká představa, což? Můžu vám garantovat, že ze země vám to jako taková rychlost nepřijde.

Síla Google je v tom, že nevymýšlí ptákoviny

25. září 2005 v 10:43 | management |  Internet a portály
Dnes jsem otevřel stránku http://www.centrum.cz/ a zaujal mě tip "Bodový systém schválen". To mě opravdu zaujalo, je dobré vědět kdy mi seberou řidičák.. ;-) a věda, že schválen snad opravdu byl a vlastně nevěda v jaké podobě, klikl jsem na onen link a po delší době se octl v hledání Centra.

Samotné hledání našlo to co jsem očekával, tedy relevance alepoň z mého pohledu byla skvělá. Nedalo mi to, abych to nevyzkoušel i jinde. Seznam překvapil nejvíc. Stejně jako já ocenil relevanci Centra a umístil ho ve vyhledávání na první místo.
Ať se na mně nikdo nezlobí, ale ten výsledek je nějaký divný, takový vyumělkovaný. Působí na mně dojmem, že na místo vytváření algoritmu si někdo jen hraje s váhami.
Cvičně jsem zkusil ještě Google a výsledek byl stejně dobrý jako na Centru. Google sice tvrdil, že našel 18 000 odkazů, Centrum jen přes 2700, ale to jsou porovnání bez hodnoty.čím jdete dále, tím je relevance nižší a tak ke konci se už dostávají do výsledků věci jako bodová hodnocení zvířat apod.
To, že to číslo je k ničemu dokazuje i Seznam, který našel 111 490 odkazů. Pokud toto číslo porovnáte s výsledky Google, Centra a zamyslíte se co by tak mohlo znamenat, zjistíte, že to číslo neznamená vůbec nic - ať už je malé nebo velké.
Ale zpět k hledání Centra. Když najedete nad vyhledaný odkaz tak vyskočí jakési okno v němž si můžete vybrat zdali chcete vidět archvím nebo otevřít odkaz do nového okna.
Z uživatelského hlediska mi to přijde jako "pěkná pišiškvořina". V podstatě to nic nepřináší, možná i komplikuje a s výsledkem se dá udělat velký humbuk. Dlouze jsem přemýšlel proč Centrum se pouští obecně do těchto věcí "na efekt" tak často. Cílovou skupinou totiž nejsou uživatelé, ale PR a propagace.
Toto jsem viděl ve spoustě firem, které se postupně přepnuly do režimu "hlavně aby to bylo vidět a jinak to nemusí mít žádný účel".Důvody jsou většinou velice krátkozraké. Například dostat se s "novým" produktem k zákazníkovi. Samozřejmě, že první co člověka napadne je, že to souvisí s blížícím se prodejem Centra, ale zase tak jistý bych si v těchto soudech nebyl.
Pojďme se podívat na Google. Ten se snaží vyhnout označení "portál" jako čert kříži a tak nezbývá, než se snažit integrovat do hledání opravdu kde co. A že toho není málo. Kalkulátorem počínaje a obrázky nebo mapami konče.
Když se podíváte na následující obrázek, zjistíte, že se Google snaží do vyhledání integravovat mnohem více informací než kterýkoliv portál v ČR a to je vlastně malá část toho co tam reálně integruje.
Hezký článek o tom najdete třeba na BusinessWeek.cz (doporučuji).
Ale ať už Google integruje cokoliv, je to řešeno vždy velice jednoduše, elegantně a diskrétně. Bez zbytečných pozlátek. Vyskakovací barevná okna do toho příliš mnoho nevnášejí a mnoho informací z nich do hledání snad ani nepatří. Je otázka zdali způsob, který třeba volí Seznam tj. screenshoty cílových stránek, není ještě horší (natahuje se více dat a že by se podle těch screenshotů dalo nějak zásadně lépe orinetovat ... jooo, vypadá to hezky, ale to je vše).
No ve zkratce: věci se dají dělat složitě, barevně a kdo ví jak jinak, Vetšinou to dobře nebo minimálně zajímavě vypadá, ale uživatelům to příliš nic nepřináší. Rozhodně ne oproti řešením, která volí Google. Ty jsou jednoduchá, funkční a to PR si pak řeší na burze :-). A pak se ptejte proč je Google tak úspěšný.
Nevymýšlí totiž ptákoviny!

Na výlet s Google Earth!

24. září 2005 v 17:15 | management
Už jste někdy létali nad Prahou? Že ne? Tak to si musíte stáhnout program Google Earth a zkusit to! Nejdříve zajdeme na letiště. Tady v Ruzyni na nás čeká již několik letadel (pohled z Google Earth, výška 470 m).
Nyní se vzneseme nad Prahu 6. Někde tam pod námi je zřícenina na Babě a Vltava se tudy vydává na dalkou cesu k Labi.
Už méně romantické, ale o to známější místo je v Praze Barandovský most:
Ale nebuďme pragocentristi a vydejme se na chvili na východ. Nedaleko Brna narazíme na zdejší okruh. Vítejte na GRANDPRIX. Google Earth umožňuje nejenom se přibližovat a vzdalovat, ale i všelijak klopit úhel a dívat se růzdných stran. Terén, který je pod vámi je navíc 3D platický a tak hory jsou hory a doly zase doly! Nyní jsme ve výšce 1,24 km.
Technologicky je v podstatě Google Earth obrovskou databází satelitních snímků celé planety, která je integrovaná s s dalšímu daty jako jsou názvy ulic, zajímavá místa atd. Můžete se tak podívat na císařský palác v Tokyu nebo zakázané město v Číně.
Můžete ale najít například startovací rampy raketoplánu na myslu Carneval na Floridě (nevím zdali na mě udělali větší dojem ve skutečnosti nebo "zhora" přes Google Earth), ale třeba i největší Wind tunel.3, který má NASA v NASA Ames Research Center Mountain View v Kalifornii.
Mimochodem je vysoký přes 24 metrů a široký víc jak 36 metrů.
Není divu, že společnost Keyhole, která je tvůrcem technologie Google Earth a kterou Google v minulem roce koupil, sídlí nedaleko! Následujte červenou šipku...
A už vůbec není divu, že tam kde šipka pokračuje se nachází Googleplex - sídlo společnosti Google. Některé věci se nedějí náhodou. Nevěříte? Pak věřte alepoň tomu, že pod místem kde stála ona virtuální kamera na předchozím obrázku se nachází sídlo Mozilla Foundation. A když tu mluvíme o Googleplexu, pojďme se tam podívat.
Toto místo je význačné mimo jiné i tím v jakém rozlišení je v Google Earth k dispozici. Aneb chcete nahlédnout do některého v okolí zaparkovaného auta? Zdá se vám to pohled příliš z vysoka? No tak to zkusme...
Ale pryč ze státu a ještě jen přelet. Tentokrát pod sebou vidíte Alpy a jeden z ledovců pod Mont Blanc.
No a přistát můžeme třeba .... kde si jen vybrat ... svět je celý jako na dlani...
Tak třeba tady...

Search Engine Wars: next step completed

23. září 2005 v 23:44 | management |  Internet a portály
Pro ty, kteří znají můj příběh SearchEngineWars není třeba dalšího výkladu. Někdy v roce 2004 jsem napsal povídku o tom jakým způsobem se technologicky bude ubírat další vývoj portálů a to jaké strategie zvolí, aby přežily. Tuto "válku" jsem nazval SearchEngineWars a při čtení toho příběhu by se spoustě subjektů neudělalo právě dobře.

Sám jsem překven tím jak realita ubíhá přesně dle linek stanovených tím příběhem. V jedné části popisuji způsob, jakým bude vyhledávač (SearchEngine) dramaticky zvyšovat relevanci toho co hledáme. Těch metod, které k tomu použije je vícero, ale základní kameny pro některé z nich již byly položeny. Například v Google Desktopu.

Avšak ani Google ani ostatní nerozvinuli technologické možnosti, které se nabízejí. Důvodem paradoxně není technologie samotná, ale obava z obrovské vlny odporů na základě pocitu, že se jedná o porušení soukromí. Konkurenční boj nicméně nakonec povede k tomu, že spousta třináctých komnat bude otevřena.

Třináctá komnata, která je na řadě je personal asistent, který sleduje práci uživatele a snaží se mu porozumět. Díky tomu může pak upravovat dotazy tak, aby uživatel našel opravdu jen to co hledá. Personal asistent je metodou jak "personalizovat relevanci". Současné vyhledávače považují za relevantní něco co hledá většina. Jenže každý z nás je individualita a tak k ní je možné přistupovat.

Google toto zatím realizoval ve velice opatrně navržené službe Google Personalized Search. Jenže to je opravdu velice delikátní způsob jak to řešit. Minimálně dál ve svých myšlenkach, zřejmě s hrůzou v očích, pokročil Microsoft.

Když jsem to četl tak jsem si řekl: "To je ono, to je přesně další krok z SearchEngineWars". Přečtete si sami v článku "Watson: Microsoft Wants to Search Better Than Google" o co se jedná. Ti kdo znají můj příběh pak jistě tuší, že od tohoto okamžiku zbývá jeden až dva krůčky ke komponentě nazvané AILogic, která bude implementována v celé infrastruktuře vyhledávače hned na několika naprosto rozdílných místech.

Její zvláštností je to, že pro její dokončení je třeba velice intenzivního výzkumu, poměrně obrovské množství hrubého výkonu a také dat. Výsledek je něco co například v lokálních podmínkách České republiky nebude prakticky technologicky vůbec realizovatelné a je otázkou zdali dané technologie budou vůbec dostupné alepoň v licencované podobě. Tedy v dostatečně krátké době. V toto chvíli i s jistým pohledm do budoucnosti jsem si jist, že technologie přicházející počínaje rokem 2006 až 2007 budou lokálně téměř nereplikovatelné. Na dopady si budeme muset chvili počkat. Možná až do roku 2010.

Když jsme psal SearchEngineWars tak jsem odhadoval, že někdy do 2 let od té doby se objeví první vyslanci velkých imperiií (společností) i u nás. S ohledem na rychlost okolního rozvoje a další informace lze odhadnout, že poslední klidný rok snad bude už jen rok 2006. Pak se začne naplno projevovat to čemu říkáme globalizace, hyperkonkurence a turbulentní vývoj. Holt život je změna.

Nádherný příklad využití Google Maps

21. září 2005 v 21:38 | management |  Internet a portály
Opravdu nádherný příklad využití Google Maps najdete na stránkách Českého rozhlasu. Do stránky je integrovaná mapa Google Maps na níž můžete sledovat čapy černé. Narozdíl od Africké odyseje můžete sledovat čápy z 8 zemí. Zkuste, nebudete litovat.


Matrix regoogled now

21. září 2005 v 12:44 | management |  Internet a portály
V minulém roce společnost Google začal pracovat na klíčových trzích celé planety. Kromě rodných Spojených států začal budovat svoji pozici v Evropě, Japonsku a dalších klíčových regionech. Mimo jiné v Číně, největším budoucím trhu vůbec.

Ostatní ne tak významné regiony zůstávaly opomíjeny a Google do nich vstupoval jen nepřímo. V těch lepších případech alepoň tak, že lokalizoval pro daný region své služby. Díky tomu máme již nejenom samotný vyhledávač, ale i GMAIL česky (mimochodem dostupná kapacita pro každého uživatele překročila již 2,5 GB).

Celý region střední a východní Evropy je nyní jakoby opomenut. Zajimavý potenciál je třeba Rusko, ale spousta "ruských" pozic je v Dublinu. O samotné střední Evropě se zatím nikde ani nemluvilo a Google se zde nijak nezviditelňoval.

Přesto všechno se stal prakticky druhým největším vyhledávačem v České republice. Pokud tedy vyjdeme ze statistik Top listu i Na vrcholu, které své výstupy navzájem potvrzují.

Bylo by zajímavé podívat se i na jiné metody měření, např. UV, ale tyto čísla nejsou bohužel dostupná. Obecně ale Google celkem běžně dosahuje i v zemí kde se nějak intenzivně nezůčastňuje "tamního dění" asi 1/5 až 1/3 podílu na trhu

No a teď přijde to překvapení. Není pravda, že by Google nejevil o náš region zájem. Konečně pokud máte chuť ve střední Evropě pro Google pracovat, máte nyní příležitost v nedalekém Maďarsku:

Hardware Operations Team Manager
Position based in Budapest, Hungary.

We are looking for a manager to lead a team of datacenter technicians responsible for maintaining our computer and network infrastructure. It is your job to motivate this technical team so that they are efficiently deploying new servers, fixing broken servers, installing new networking infrastructure, etc. At the scale you will be dealing with, there will be many complex processes and technical challenges that you will have to help your team solve. Do not apply for this position unless you have a solid background in Linux system administration, PC hardware, networking, and datacenter infrastructure.

Responsibilities:
  • Take full responsibility for prioritizing the tasks presented to the group.
  • Be the contact point for the group in all corporate interactions.
  • Manage troubleshooting and incident reports.
  • Work with the full operations group and with Google's strategic planners to help design each new generation of our computing and network architecture.
  • Take responsibility for the implementation of projects for your team, which can involve programming, procurement, deployment, maintenance, troubleshooting, education, and emergency response.
Requirements:
  • BS or BA in a technical field.
  • 4+ years experience with Linux system administration.
  • 3+ years as a manager of system administrators.
  • Solid understanding of PC hardware architecture, maintenance, and repair.
  • 3+ years experience working in datacenters and building out server farm infrastructure.
  • Excellent oral and written communication skills.
Odkaz na pozici na stránkách Google

Prozatím je jisté jen jedno: Datacentrum Google budeme mít "za kopcem". Co bude následovat dál? Uvidíme. Třeba to bude poodhaleno ke konci října na Gogle Partner Forum ;-)

Možná právě teď sedí někdo v Badapešti a říká si sám pro sebe:

"Vím, že tam jste. Cítím vaši přítomnost. Vím, že máte strach, že se nás bojíte. Bojíte se změny, toho, že neznáte budoucnost. Nebudu vám říkat, jak tohle všechno skončí, ale řeknu vám, jak to začne. Až zavěsím tenhle telefon, tak ukážu všem lidem, co nechcete, aby viděli. Ukážu jim svět. Svět bez vás. Svět bez pravidel a nařízení, svět bez hranic a omezení, svět, ve kterém je možné úplně všechno. Co se stane pak, to nechám už na vás …"

-- Neo, Matrix

Yahoo TV

20. září 2005 v 22:00 | management |  Internet a portály
Společnost Yahoo, jeden z nejvýznamnějších portálových hráčů světa, se rozhodla, že se pustí ... do televize po Internetu. Více se dozvíte v článku Yahoo! invites British input to online TV . Povšimněte si zejména osoby pana Terryho Semlea a jeho minulého působiště. Warner Bros a ... před tím Walt Disney ... že by náhoda?

Francie proti Google

20. září 2005 v 21:24 | management |  Internet a portály
Je všeobecně známo, že francouzi nejsou nadšeni z toho jak jejich jazyk postupně ztrácí na lesku. S příchodem Google a jeho plánu na elektronické zpracování a zpřístupnění velkých univerzitních knihoven se situace už jen vyhrocuje. Dost na to jak některá francouzká media reagují třeba na Google News.

Není divu, že se pak dějí věci nevídané a že je ona zpráva přišla z AFP. Což o to, každému co jeho jest. Jen ta zmínka o Czech Republic mě zaujala. To jsou věci.

Google staví síť a plánuje WiFi

20. září 2005 v 21:24 | management |  Internet a portály
Tak paní Nováková, co vám budu povííídat. Zase s tím gúúglem měli pravdu! Já jim to říkala: "Voni tu síť chtejí a taky ji bu míít! A taky joo!".

Neslyšeli jste to už někdy? Já ano. To, že Google kupuje optické sítě napříč amerikou se obecně ví dlouho. Jen se speklulovalo proč. Jako hlavní důvod byla uváděna snaha ušetřit na nákladech za konektivitu.

Možná to i tak je, ale pak to není rozhodně vše!
Čas pomalu uzrál a pár novinek je venku. Jak jinak, v betaverzi. Něco málo se můžete dozvědět přímo na jejich stránkách: Google Secure Access (Beta): Frequently Asked Questions a Your wireless connection is almost ready to use. Google touží po Google WiFi a zdá se, že klíčovým slovem bude: security.

Ale ani to není úplně vše. Ještě je tu zpráva, že Google Looking to Build National DWDM Optic Network . Zajímavé .... kde to až bude mít konce?
Možná se to dozví 400 vyvolených, které Google pozval na Google Partner Forum. Dovedu si představit jak ostatním hráčů na poli search marketingu při té myšlence tuhne krev v žilách. Nicméně s ohledem na to, že zde vystoupí iTerry Semel (CEO Yahoo), Yusuf Mehdi (MSN Senior Vice President) a další, nebudou to asi až tak drastické dny ....
I když dle slov Seave Ballmera (Microsoft) "We certainly have the best pipeline of new innovation [over the next 12 months] we've ever had in our history" to bude minimálně dramatický rok. Microsoft čelem ke konkurenci Google a Yahoo již začal s reorganizací ...

Vyvolení chudí duchem

20. září 2005 v 7:56 | management |  Kultura a společnost
Nechci být moralistou, ale reality show mi svoji slaboduchostí, kterou hrají na okolní masy, začínají pořádně lézt na nervy. Přeji Primě úspěch (a nejenom jí). A ať se podívám kam chci, tak ho i vidím. Noviny, stánky z novinami, internet... všude.
Obrázek: Sex, násilí, nenávist ... na to všechno se hraje
O co úspěšnější je však Prima, o to víc se děsím kde to žiji. Snad ani nejde o morálku, prostě takoví jsme, ale přesto ta lacinost jak si získat publikum mě zaráží. Ne však tolik jako publikum samotné. Bylo by zbytečné kázat o morálce, málo lidí si opravdu uvědomuje co to slovo znamená a plete si je s pravidly, které někde slyšeli,.

Když nic jiného, minimálně je vidět kolik lidí není schopno žít svůj život a co hůř, je ochotno prostřednictvím medií žít život úplně cizí.

Jako by se ze společnosti něco vytratilo. Jenže bylo to tam vůbec někdy?

Jeden svět nestačí

18. září 2005 v 19:47 | management |  Internet a portály
na Internetu se objevila informace, že jakýsi ital při prohlížení Google Maps a Google Earth narazil nedaleko svého domova na něco co vypadalo podezřele. Experti pak určili, že se jedná o zbytky římské stavby. Zcela určitě to nebylo poprvé co Google někomu pomohl něco najít. V jeho pojetí vyhledávání světa to amohlo být poprvé, když našel archeologickou památku.

Celý příběh ale má ještě jednu stránku věci. Odkaz vedl na http://www.quellidellabassa.org/. Na to by nebylo nic zajímavého až na to, že je v italštině a já italsky neumím. Stačilo ale málo, právé tlačítko myši v IE, Translate to English a vžsledek? Zde je: quellidellabassa in English. No není to krása?