Co je re-engineering podnikových procesů?

18. září 2005 v 17:33 | management |  Procesní řízení
Dnes jsem investoval pár hodin do historie. Tedy alepoň já re-engineering podnikových procesů za historii považuji. Samozřejmě, že Michael Hammer, duchovní otec reengineringu na to bude mít jiný pohled, ale i on po nějaké době musel z některých svých názorů slevit.

Jakto? Výsledky, kterých se pomocí reengineeringu podnikových procesů dosáhlo, mnohdy namísto úspěchu přiblížily "optimalizovaný" podnik zániku. Důvodů je více a spočívají v rozdílných pohledech na celou problematiku.

Základní myšlenky re-engineeringu podnikových procesů je v zásadě jedna: Jedná se radikální změnu business procesů, která je procesně a zákaznicky orientovaná.

Vzato matematicky a přepracováno do konkrétní metodologie, by to mohlo být pravdivé. Ovšem vzato pouze matematicky a jak víte šedá je teorie a zelený strom života. A praxe ukázala, že měnit procesy právě stylem reengeeneringu je krajně nevhodné a hlavně bezohledné. K typickým problémům patří například to, že je narušen status quo.

Samozřejmě pokud pacient leží na jednotce intenzivní péče, asi se už o nějaké statusu quo mluvit nedá, ale mnoho podniků, kterým práve reengineering přineslo opravdové noční můry, rozhodně ve stavu kdy by bylo potřeba jednotky intenzivní péče ... nebylo.

Dalším problém je jakýsi "učetní" pohled. Ten spočívá v tom, že procesy jsou považovány za všemohoucí a že stav společnosti je jejich důsledkem. Představte si to jako by jste úpal léčili prášky na snížení teploty. Výsledek by byl katastrofický.

Re-engineering podnikových procesů tak může řešit omezení společností i tam kde vůbec nejsou! Potíž je v tom, že celá oblast řízení je poměrně široká a pro normálního smrtelníka je težké se v ní orientovat.

Když jsem nad re-engineeringem podnikových procesů přemýšlel, napadlo mě, že hlavní problém je v tom, že vlastně ačkoliv propaguje orintaci na procesy a zákazníka, sám na něho orientován není. Některé z částí, právě ty nejproblematičtější, mi přijdou spíše jako skvěle vymyšlené obchodní argumenty pro konzutanské firmy, které se re-engineeringem živí. Tedy pak se sice relativně lépe prodává, ale očekávání do toho vložená se nemůže podařit naplnit.

Ale dost kritiky. Procesní řízení ačkoliv vychází z myšlenek re-engineeringu podnikových procesů, se z jeho chyb a nedostatků poučilo a všechny metodologie s nimiž jsme se zatím měl možnost seznámit, na to jdou již "od lesa" a výsledkem tak už nejsou "úspěšné konzultanské firmy" a zaniklé společnosti.

Michael Hammer určitě pro vznik procesního řízení udělal hodně. Ale ani on nezmění nic na tom, že re-engineering podnikových procesů je jako takový mrtvý směr.
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Petr Petr | 5. prosince 2005 v 13:49 | Reagovat

Jsem z toho jelen. Jaký metodologie už se poučily z chyb BPR

2 Jaromír Šída Jaromír Šída | E-mail | Web | 9. dubna 2006 v 12:15 | Reagovat

Jako balzám na duši jsem si po dlouhé době přečetl tento článek. Že by nastal čas mysterium procesního řízení odtajnit a ze záhadného se vrátit do reality života. Možná je opět čas spirálu vývoje nasměrovak k jejím počátkům a oprášit základní poučky o řízení a oprostit se od modních trendů, které ač nás poradce živí, naše klienty jen mate. Máte mé plné pochopení.

3 Radim Kaiser Radim Kaiser | 16. srpna 2006 v 10:57 | Reagovat

Nevím jestli je činnost reengineeringu přesně vystihnuta v tomto článku a sprvně pochopena. Spíše mám dojem, že pojem reengineering je brán z dnešní praxe a to takové, jakým způsobem to provádějí české poradenské společnosti. Reengineering má především přinést do společnosti změnu, nové myšlení. Tzn. pokud společnost ještě nepoužívá počítače má se právě zavést jejich používání. Reengineering má takové poslání, aby přiměl společnost ke změnám a nové myšlení podpořeno procesy umožňuje ozdravení společnosti. Procesní řízení je činnost, která může být vykonávaná například i při reengineeringu.

4 Václav Kalenda Václav Kalenda | E-mail | Web | 22. listopadu 2006 v 12:29 | Reagovat

Pár let se procesním řízením zabývám a nemyslím si, že je to mrtvola. Ona ani z podstaty věci být nemůže. Protože zásadní cíl BPR - překonat negativní důsledky dělby práce a znovu tak ucelit tvorbu přidané hodnoty - asi zůstane jako trvalá výzva. Doporučuji podívat se např. na www.bptrends.com. Tahle diskuse tam plamenila před 10 lety a procesní řízení je stále nejpoužívanější metodologií strukturální optimalizace.

Václav Kalenda www.procesy.cz Reálné procesní řízení

5 Martin Langr Martin Langr | E-mail | 2. listopadu 2010 v 10:17 | Reagovat

Dovolím si lehce polemizovat s názorem autora článku, že problémem reengineeringu je narušení "status quo" a díky tomu je mrtvý. Podle mne to není problém, ale jeho hlavní přidaná hodnota. Jen těžko si dovedu představit exponenciální rozvoj IT, internetu a nebo například sociálních sítí bez zásadních změn firmeních procesů. Zajímavá je z tohoto pohledu například prognóza zásadních změn ve způsobu vytváření hodnot pro příštích 10 let od firmy Gartner. Vřele doporučuji, pokud jste nečetli ;-)

6 AcostaMelva25 AcostaMelva25 | E-mail | Web | 24. března 2012 v 16:47 | Reagovat

I think that to get the <a href="http://goodfinance-blog.com/topics/mortgage-loans">mortgage loans</a> from banks you should have a firm motivation. However, once I've received a commercial loan, because I wanted to buy a building.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama