Imperium vrací úder aneb hyperkonkurence v portálech

10. září 2005 v 18:08 | management |  Internet a portály
Před snad více jak rokem jsem dal dohromady příběh, který jsem nazval SearchEngineWars. Bylo to jakási metafora na téma hvězdných válek. Ovšem převedný do světa portálů, který čelí rostoucí hyperkonkurenci. S rostoucí globalizací je to jev stále častější a své by o tom mohli říct drobní živnostníci, kteří tu po revoluci začali provozovat své obchůdky.

Portálový trh má několik výhod, například stále velice intenzivně roste, výnosy z něj jsou jako z pohádky a mnohdy spíše o štěstěně než něčem jiném. Druhou stranou mince je ovšem hyperkonkurence. Není lepší trh, který by se dal globalizovat, lepší než Internet a služby na něm.

Praktické výsledky tu již jsou. Zatímco na lokálním trhu se vlekle škádlí jednotlivé portály mezi sebou, stal se Google jasnou dvojkou ve vyhledávání a to nemluvě o tom, že tu pozici obsadil bez jediného výstřelu. Není ani divu. Jak kdosi kdysi prohlásil: jednoduchá a funkční služba bez zbytečných psů. Ať těch od Seznamu nebo těch od Centra.

Pakliže dosud nebyl přiliš důvod k panice, v posledních několika týdnech by mělo zdějším strategům přestat chutnat. Pokud dokáží vidět dál než jen na zprávy v médiích. A jsem zase zpět u Search Engine Wars. V této povídce vyvinuly znepřátelné globální galaktické společenství umělou inteligenci a s ní spojené nástroje, které již nešlo na lokálních úrovní lehce a nebo vůbec nějak replikovat.

Když se dobře podíváte, pak již dnes vidíte, že nejenom Google, ale i další společnosti jsou nejenom strategicky, ale i technologicky jinde než místní portály. A není to jenom o Google Earth (pokud neznáte, 3D satelitní mapy celé planety - zkuste, doporučuji), MSN VirtualEarth nebo Google Local (mimochodem kopie , kterou vytvořilo Centrum je zcela nepochopením smyslu služby), který je zatím jen v USA, Číně a snad Británii.

Šok by měly působit jiné služby a to čím se společnosti jako Google a další začínají zabývat. Například přestože můžete být příznivcem bojových umění, asi málokdo z vás překousne následující web v čínštině. Pokud umíte alepoň anglicky, neměl by to být až takový problém s automatickým překladem od Google. No není ta stránka hned o kapku čitelnější? Pravda čeština chybí. Za to kromě čínštiny a angličtiny tu najdete němčinu, španělštinu, francouštinu, italštinu, portugalštinu, ale i japonštinu nebo korejštinu.

Ale nejde jen o službu, jde o technologie, které musí být za tímto účelem vyvinuty a které zde jsou již reálně demonstrovány. Nikoho pak nepřekvapí, že Google si nechal patentovat algoritmus na určování synonym. Teď minimálně v těch kdo četli Search Engine Wars musí pořádně hrknout. Ano, už jenom jeden nebo dva krůčky ...

Zdá se, že vše jde mnohem rychlej než si člověk umí představit. Kolik zbývá? Dva roky? Dva roky než ze začnou dít opravdu divné věci ...
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama