Síla Google je v tom, že nevymýšlí ptákoviny

25. září 2005 v 10:43 | management |  Internet a portály
Dnes jsem otevřel stránku http://www.centrum.cz/ a zaujal mě tip "Bodový systém schválen". To mě opravdu zaujalo, je dobré vědět kdy mi seberou řidičák.. ;-) a věda, že schválen snad opravdu byl a vlastně nevěda v jaké podobě, klikl jsem na onen link a po delší době se octl v hledání Centra.

Samotné hledání našlo to co jsem očekával, tedy relevance alepoň z mého pohledu byla skvělá. Nedalo mi to, abych to nevyzkoušel i jinde. Seznam překvapil nejvíc. Stejně jako já ocenil relevanci Centra a umístil ho ve vyhledávání na první místo.
Ať se na mně nikdo nezlobí, ale ten výsledek je nějaký divný, takový vyumělkovaný. Působí na mně dojmem, že na místo vytváření algoritmu si někdo jen hraje s váhami.
Cvičně jsem zkusil ještě Google a výsledek byl stejně dobrý jako na Centru. Google sice tvrdil, že našel 18 000 odkazů, Centrum jen přes 2700, ale to jsou porovnání bez hodnoty.čím jdete dále, tím je relevance nižší a tak ke konci se už dostávají do výsledků věci jako bodová hodnocení zvířat apod.
To, že to číslo je k ničemu dokazuje i Seznam, který našel 111 490 odkazů. Pokud toto číslo porovnáte s výsledky Google, Centra a zamyslíte se co by tak mohlo znamenat, zjistíte, že to číslo neznamená vůbec nic - ať už je malé nebo velké.
Ale zpět k hledání Centra. Když najedete nad vyhledaný odkaz tak vyskočí jakési okno v němž si můžete vybrat zdali chcete vidět archvím nebo otevřít odkaz do nového okna.
Z uživatelského hlediska mi to přijde jako "pěkná pišiškvořina". V podstatě to nic nepřináší, možná i komplikuje a s výsledkem se dá udělat velký humbuk. Dlouze jsem přemýšlel proč Centrum se pouští obecně do těchto věcí "na efekt" tak často. Cílovou skupinou totiž nejsou uživatelé, ale PR a propagace.
Toto jsem viděl ve spoustě firem, které se postupně přepnuly do režimu "hlavně aby to bylo vidět a jinak to nemusí mít žádný účel".Důvody jsou většinou velice krátkozraké. Například dostat se s "novým" produktem k zákazníkovi. Samozřejmě, že první co člověka napadne je, že to souvisí s blížícím se prodejem Centra, ale zase tak jistý bych si v těchto soudech nebyl.
Pojďme se podívat na Google. Ten se snaží vyhnout označení "portál" jako čert kříži a tak nezbývá, než se snažit integrovat do hledání opravdu kde co. A že toho není málo. Kalkulátorem počínaje a obrázky nebo mapami konče.
Když se podíváte na následující obrázek, zjistíte, že se Google snaží do vyhledání integravovat mnohem více informací než kterýkoliv portál v ČR a to je vlastně malá část toho co tam reálně integruje.
Hezký článek o tom najdete třeba na BusinessWeek.cz (doporučuji).
Ale ať už Google integruje cokoliv, je to řešeno vždy velice jednoduše, elegantně a diskrétně. Bez zbytečných pozlátek. Vyskakovací barevná okna do toho příliš mnoho nevnášejí a mnoho informací z nich do hledání snad ani nepatří. Je otázka zdali způsob, který třeba volí Seznam tj. screenshoty cílových stránek, není ještě horší (natahuje se více dat a že by se podle těch screenshotů dalo nějak zásadně lépe orinetovat ... jooo, vypadá to hezky, ale to je vše).
No ve zkratce: věci se dají dělat složitě, barevně a kdo ví jak jinak, Vetšinou to dobře nebo minimálně zajímavě vypadá, ale uživatelům to příliš nic nepřináší. Rozhodně ne oproti řešením, která volí Google. Ty jsou jednoduchá, funkční a to PR si pak řeší na burze :-). A pak se ptejte proč je Google tak úspěšný.
Nevymýšlí totiž ptákoviny!
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Aktuální články

Reklama