Portálová reklama v TV

3. října 2005 v 7:31 | management |  Internet a portály
Včera při prohlížení TV programu vidím, že Centrum.cz má opět TV reklamu. Mrknu na to a je to za chvíli, vyrážím k TV, zapínám ji a říkám copak to bude za novinky. Poslední reklama s blondýnkama možná byla vtipna a možná se ji hodně lidí zasmálo.

O výsledném efektu však pochybuji. Dokonce jsem narazil na pár lidí, kteří by do krve bránili jakýkoliv jiný portál jenom proto, aby to nebylo Centrum.cz. Odpor byl tak tuhý, že mi to nepřišlo zcela normální a tak krůček po krůčku jsem zišťoval "co to má znamenat". Nakonec se vždy ukázalo, že v tom byla "blonďatá reklama". Člověk by řekl: "Dobře uložené peníze, ale k sousedům".

Reklama na Centrum nepřicházela, zato přišla jiná: na Atlas.cz. Bylo to poprvé co mě nějaká reklama přišla smysluplná a poprvé co obsahovala vše co jsem "potřeboval slyšet" jako běžný uživatel. Nejenom, že práce s Interenetem není tak jednoduchá jak si všichni ti co na něm dělají roky myslí, ale také konkrétní návrh co s tím. Pravda věta, že mail Atlasu ochraňuje počítač před viry by se dala vysvětlit opravdu všelijak, ale jako reklama moc dobré.

Atlasu bych snad vyčetl jen jednu věc a to, že nejdřív bych začal vyvíjet pořádně produkty a služby a pak na ně udělal reklamu. Takto ten výsledek bude v podstatě žádný. Mail ani Mapy Atlasu už dávno žádný výkvět dokonalosti nejsou, ale nové uživatele, tedy ty, které lze nejsnáze získat a kteří se na Internetu zatím přiliš neorinetují, ty může oslovit velice dobře. Je li v tom ten záměr, a on tam asi zřejmě bude, pak tedy dobrá, už neřeknu ani popel.

Po několika dalších reklamach následovala reklama na Centrum. Klasický, známý Bóbik s několika kosmetickými úpravami. Chvála bohu, že blondýnky jsou pryč. Přesto i k Bóbikovi bych měl několik výhrad. Poprvé když se objevil v TV, šlo o hezky zpracovaný příbech, vtipný, trochu příliš intelektálský. Všimněte si hlavně toho, že nepíšu, že by to byla reklama.

Bóbika se vryl lidem do hlavy, ale stejně jako pod pojmem lux si lidé představí jakýkoliv vysavač, pod tímto si lidé představí cokoliv, malokdy ale Centrum. Centrum se tak rozhodlo investovat do všelidové zábavy a veselic, ovšem bez efektu pro sebe. Nápis Centrum.cz byl v rámci celé reklamy nevýrazný a dal se snadno zcela přehlédnout.

"Nový Bóbik" svým zpracováním potvrzuje, že ke stejnému závěru došli i tvůrci Bóbika. Stejně jako v reklama Seznamu tam nyní po celou dobu je nápis www.centrum.cz, který nelze přehlédnout. Abych byl úplný, na konci je pak přidaná "doplňující vtipná scénka" jak si onen muž otírá pusu ubrouskem (myslím , že ubrouskem). Asi po Bóbikovi.

No nevím co říci, hlavní problém této reklamy se nepodařilo vyřešit. Člověk po ní stále stejně jako před tím neví na co vlastně byla a po zlidovění Bóbika by mě docela naštvalo, že na uvedeném odkazu nenajdu tohoto maskota.
Aneb vzpomínáte si taky na ten pocit, když jste někde na Internetu klikli na zajímavý odkaz, který ale již neexistovala a zahraniční webhoster vás přesměroval na hlavní stránku nějakého neznámého portálu? Tak nějak to myslím.
Konečně napiště do prohlížeče http://www.bobika.cz. To, že si ji Centrum nedokázalo v minulém roce před spuštěním kampaně ohlídat je chyba. To, že tato domána je nyní defakto v rukou Iva Lukačoviče je už jen hořká ironie. Zkuste hádat kdo je její držitel Václav Hořejš? Tedy spíše pro koho pracuje. Přesměrování na www.bobika.cz odpoví za vás. Názor na tyto metody si udělejte svůj.
Nechci být špatným soudcem. Konečně rozhodnou uživatelé sami, ale žádná z posledních reklam a to počínaje Bóbika v konečném důsledku nevedla k nějakému dlouhodobému posunu na trhu, zrychlení oproti růstu trhu apod.

Nepopírám, že by byla bez efektu, ale dosti bych polemizoval o jeho významu. Problém je už v tom, že růlst se na velice intenzivně rostoucím trhu špatně měří tj. zatímco okamžité zvýšení některých performance indikátorů bude poznat, dlouhodobý efekt už tak jednoduše hodnotit nelze.

Je to jako rozdíl mezi tím když slečna vašich snů přijme pozvání na šálek kávy a tím, když s ní stojíte čelem knězi u svatebního obřadu. A po pravdě, pro portál zvát někoho jen na šálek kávy je dlouhodobě opravdu naprosto k ničemu.

Další články na obdobné téma:
A ještě jeden komentář. Už jste někdy viděli reklamu na Google? Ne? Jak tedy vysvětlit toto?
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Aktuální články

Reklama