Kdo zvítězí? Google? Microsoft? Yahoo?

6. listopadu 2005 v 0:33 | Petr Šnajdr |  Internet a portály
Kdo zvítězí a ovládne web? Google? Microsoft? Yahoo? Některá z překotně rostoucích čínských firem? Pokud si projdete můj blog, asi bude očekávat jednoznačnou odpověď: Google. Jenže vše je jinak!
Obrázek: Scéna z filmu Poslední samuraj.

Vše podstatné je napsáno již v příběhu SearchEngineWars, který popisuje jakousi vzdálenou budoucnost Internetu. Konkrétní odpovědi zde však nenajdete.
Příběh si ve skutečnosti nekladl žádné ambice popsat technologickou budoucnost vyhledávačů, a už vůbec ne budoucí postavení současných společností na trhu.

Vyhnout se těmto konkrétním přirovnáním by celý příběh posunulo v mnoha očích do říše fantazie a jeho již tak obtížná srozumitelnost by se změnila v nesrozumitelnost téměř absolutní. A tak zatímco obsah je opravdu fantazií, kostra příběhu je něčím co se může pro mnohé stát hodně nepříjemnou realitou. Řekněme minimálně - realitou.
A to zdali tato realita bude mít na sobě pestrobarevný nápis Google nebo neméně pestrá motýlí křídla a nebo za ní bude stát jiný znak - to je zcela irelevantní. Vynořme se ze světa hvězdných válek, chrabrých hrdinů a upadajících společenství a vraťme se do světa našeho a začněme rozplétat klubko od začátku ...

Svět podle CIA

Když v roce 2001 předložila americká zpravodajská služba CIA svoji vizi světa do roku 2015, plynulo z nich několik zajímavých trendů. Tím nejvýznamnějším byl překvapivý postupný pokles významu USA daný jednou z největších současných sil - globalizací.
Slovo globalizace je poměrně nové. Poprvé ho použil ekonom Theodore Levitt v roce 1985 v souvislosti s popisem rozvoje světové ekonomiky v 70tých letech 20tého století. Ačkoliv se toto slovo skloňuje zejména v poslední době v řadech pádů, jeho definice jsou nejasné a matoucí.
Jedná se o široký termín, který zahrnuje oficiální ekonomické trendy, šedé ekonomiky, mezinárodní kriminalitu i vznik nových internacionálních společenství. Ač globalizace bývá stavěna poměrně často do ne příliš hezkého světla, i ona má řadu světlých stránek.
V prvé řadě vede k redukci nákladů a zásadním úsporám z rozsahu, zvyšuje množství produktů i služeb dostupných na trzích, podporována je standardizace a rozvoj regionů atd.
Ovšem - stejně jako každá mince, i tato má strany dvě. Globalizace vede ke vzniku obrovských korporací jejichž ekonomická síla je schopna vyvolávat i silný politický tlak, demokracie ustupuje aristokracii, jsou vytvářeny a podporovány zásadní rozdíly mezi životní úrovní obyvatelstva planety, spekulativní chování také vede k podstupování obrovských rizik, která pak postihují celé regiony atd.
Co by mělo děsit nejednoho politika, a co potvrzuje i studie CIA, je slábnoucí síla států, řádu, který tu více či méně úspěšně fungoval po tisíce let. Nyní se blíží své hraně a co je za ní nikdo neví. Uvědomte si, že společnosti jako Microsoft nebo dokonce i zmíněný Google, který teprve nedávno oslavil 10 let historie, by byly schopny financovat schodek státního rozpočtu České republiky a to jsem si nevybral ještě ty správné firmy.
Trochu to připomíná onen vtip jak miliardář přijde domů a žena mu říká: "Když jsem ti říkala kup čínu, tak jsme myslela to jídlo a ne stát…."
Globalizaci lze velice snadno sledovat v několika základních indikátorech a to v oblasti mezinárodního obchodu, přímých zahraničních investic a toků kapitálových trhů. Pohledem do World Development Indicators Světové banky zjistíte, že některé indikátory vykazují růstové hodnoty, které jsou spojeny typicky právě s globalizací. Ať již je to dlouhodobý růst podílu vývozu nebo růst přímých investic, které se jen v letech 1988 až 1998 ztrojnásobily. Nechci do tohoto tématu zabíhat více. Zájemce bych odkázal zejména na data publikovaná průběžně Světovou bankou.
My pojďme k další oblasti, která je s globalizací a SearchEngineWars velice úzce svázána a to je hyperkonkurence. Nejdříve se však zastavme u monopolistů.

Jak se rodí monopolista

Základní rozdíl mezi firmou v dokonalém konkurenčním prostředí a nějaké formě monopolního postavení je, že zatímco v prvním případě je příjemcem ceny, kterou jí diktuje trh, ve druhém je tvůrcem ceny, kterou naopak ona diktuje trhu. K tomu vždy existují nějaké důvody:
  • Státem garantovaný monopol tj. exkluzivní přístup ke zdrojům
  • Vlastnictví klíčového zdroje jednou společností
  • Vysoká míra efektivity spojená s nižšími náklady než u ostatních výrobců
První dva předpoklady můžeme v případě Internetu a vyhledávačů v klidu dát stranou a soustředit se na třetí.
Ten znamená jedno: monopolista dosáhl takových úspor z rozsahu, že mu nikdo není schopen konkurovat cenou a přitom není ani jiná cesta jak se na trhu prosadit tj. nejsou ani blízké substituty. Představte si, že bude schopen do všech obchodů v ČR dodávat rohlíky za 20 haléřů kus a přitom je nebudete dotovat. Sedněte si a začněte to počítat. Je to skvělá hra s čísly. Nakonec zjistíte, že vyrábět za určitých předpokladů takto levné rohlíky by i mohlo jít, ale potíž je v distribuci a skladování. Ale třeba nějaká nová technologie či objev otevře dveře konkurence i zde. Pak se ovšem na trh dostane daleko více subjektů než kdy předtím a vznikne hyperkonkurence.
Pekárna, která vždy zásobovala vesnici v níž sídlila a deset vesnic přilehlých přijde ze dne na den o přirozený monopol.
Všimněte si, že jsem opomenul věci jako třeba kvalita apod. Netvrdím , že nejsou důležité, ale někdy mohou být tak moudrou investicí jako sázka v závodech koní na brontosaura (tuším, že toto přirovnání jsem četl někde v marketingových novinách v trochu jiné souvoslosti, ale pravě zde mi to sedlo).

Hyperkonkurence

Hyperkonurence je, že na trh se dostane mnohem více subjektů než dříve a tyto subjekty se snaží vytvářet stále nové a nové konkurenční výhody a také bourat konkurenční výhody soupeřů. Produktový vývoj se začne prudce zrychlovat.
V určité chvíli pak nastane "kouzlo". Jedna nebo více společností dokáže vyrábět s nižšími náklady než ostatní. To postupně vede k vytvoření monopolu nebo oligopolu, vysokému konkurenčnímu tlaku na ostatní, kteří postupně přestanou být schopni držet vývojovou spirálu.
Zkuste konkurovat firmě, která vyrábí "rohlíky za 20 haléřů" a může si dovolit vlastnit letadla na jejich distribuci. Jenže na rohlíku člověk už moc inovací nevymyslí. Náš příklad je tedy příliš jednoduchý.
Když do něho zasadíme Internet, najednou se objeví záplava možností toho co by se mohlo vyvinout. Jenže s technickým pokrokem rostou současně náklady na vývoj a výzkum. Výsledek je ten, že si ho finálně mohou dovolit pouze ti v pyramidě nejvýše.
Poeticky řečeno, ne každý má na vývoj raketoplánu a ne každý může pomýšlet na vesmírný program. A to je jedna z myšlenek zabudovaná do SearchEngineWars.

Google? Microsoft? Někdo jiný?

Postupný vývoj povede na Internetu pravděpodobně ke vzniku oligopolu. Několik málo gigantických společností bude poskytovat infrastrukturu milionům malých subjektů, které jí budou přímo užívat nebo přeprodávat spolu s nějakou další přidanou hodnotou dál.
"Samostatné subjekty" budou muset přejít buď na tento model a nebo se ukrýt do tržních výklenků. Ano, nemusí to znamenat zánik, ale nutnost najít oblasti v niž se jen velice obtížně dosahuje úspor z rozsahu. Těch by totiž nebylo možno dosáhnout v potřebné míře.
Obdobným tržním útokům čelila již řada firem i v dávné minulosti. Například výroba samurajských mečů do manufakturní výroby přejít nikdy nemohla, ale přesto nezanikla. S příchodem aut nevymřeli kováři a chov koní se sice posunul někam jinam, ale koně chováme pořád.
To kdo zvítězí v těchto válkách, to nemůže říct nikdo. Globalizace sebou totiž přenáší ještě jeden zajímavý aspekt a to turbulentní vývoj. Tím se ovšem jakýkoliv vývoj stává nelineárním, diskontinuálním a nevypočitatelným. Jinými slovy, za 15 let nám mohou říkat slova jako Google, Microsoft, Yahoo apod. totéž jako dnes slova Atari, Commodore nebo Digital Equipment Corporation.
Konečně popřemýšlejte nad tou paralelou více. I v ní je hodně ze SearchEngineWars.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 jilm jilm | E-mail | Web | 6. listopadu 2005 v 1:00 | Reagovat

Asi si tenhle článek budu muset přečíst ještě jednou. Celou dobu jste skeptický vůbec vůči světu a malujete ošklivou budoucnost a v posledním odstavci řeknete, že vzhledem k vývoji nakonec každý monopol je převálcován něčím novějším. Takže si IMHO sám sebe vyvracíte, nemusíme se bát monopolů. Výhody velkých firem ve snižování nákladů vyrovnávají nevýhody v pomalosti, neohrabanosti a byrokracii. A Google je je třeba ukázkou, že prorazit se dá kdykoliv - pokud má někdo Ten nápad. A také není pravda, že by vývojová centra velkých bohatých společností se spoustou zaměstnanců pracovala lépe, než malé firmy. Globalizace se nebojme.

2 Petr Šnajdr Petr Šnajdr | 6. listopadu 2005 v 1:23 | Reagovat

- Já v tom textu hrozně bojuji s tím, abych nenapsal knihu :-). To téma je tak rozsáhle, že se do těch pár kB prosotě nevejdou všechny myšlenky. Na tom článku je to hrozně vidět, ještě, že je to jen blog :)

- Ten rozpor je zdánlivý. Jak bych to řekl -  to je jako když nahradíte Český Telecom Tefonicou :)

- Google je také už velká firma, která má nyní již téměř 5000 zaměstnanců. Tedy pravda -  jsou i mnohem mnohem větší firmy :-)

- na tu efektivitu vývoje je třeba dívat se jinak. Možná jsem to v tom článku napsal špatně, ještě to překontroluji.

Hrál jste někdy nějakou hru jako třeba Age of Empires? Tam člověk naráží na stejný i když zjednodušený problém. Vývoj stále novějších a pokročilejších technologii stojí víc a víc.

A pokud nemám dostatek zdrojů, protože třeba ve vámi obývaném regionu jich už opravdu víc není, pak máte smůlu, tím je váš vývoj limitován i když po poměrně dlouhou dobu může vše vypadat slibně.

V tom je ta analogie.

3 Robert Němec Robert Němec | Web | 6. listopadu 2005 v 12:43 | Reagovat

No, jako že píšete většinou naprosto špičkové články, tohle možná chtělo raději více rozvést než pustit ven tento polotovar. :-(

Jinak není potřeba vlastnit letadla. Stačí mít pekárny ve všech krajích a distribuovat pečivo za nízkou cenu přímo ke dveřím zákazníků. Jakmile se to jednou ujme, pokud někdo nenabídne nižší cenu nebo vyšší kvalitu, těžko ten monopol někdo naruší.

4 Petr Šnajdr Petr Šnajdr | 6. listopadu 2005 v 12:51 | Reagovat

[3] To už jedno jak dosahujete úspor z rosahu. jestli tím, že vyrábíte rohlíky na krajské, celostátní, evropské nebo světové úrovni. Byl to příklad a tímto se jeho význam nijak nemění.

5 Petr Šnajdr Petr Šnajdr | 6. listopadu 2005 v 13:13 | Reagovat

[3] Přemýšlel jsem "na pozadí" nad tím tématem asi 14 dní. Ten článek lépe napsat jde, ale to téma velice široké a obtížne uchopitelné. Každá myšlenková nitka rozvíjí několik dalších.

Na jedné straně na to navazují témata o chudobě ve světě, na druhé straně by se kolem toho dal rozvést ekonomický model AdWords na němž se sposusta myšlenek dá demonstrovat a našlo by se i více poměrně konkrétních oblastí.

Z témat, která bych třeba já sám chtěl rozvést jsou:

- vliv mezinárodního obchodu na regiony, speciálně ČR a speciálně portály a vyhledávače

- přímé investice do IT/ITC a služeb v oblasti východní evropy

- outsourcing a offshoring v evropském regionu

- vliv  přímých investic a kapitálových trhů na politiku

- rozvoj online služeb

atd. atd. Každé z těch témat je minimálně na stejně dlouhý článek jako je tento, ne-li na další knihu.

Když to celé dáte dohromady, tak suma toho = SearchEngineWars.

6 Petr Šnajdr Petr Šnajdr | 6. listopadu 2005 v 13:25 | Reagovat

Ještě malá poznámka k té stavbě raketoplánu a to, že bych to od Google neočekával. Neočekával, ale přeci jenom ...

Larry Page, jeden ze zakladatelů Google je  ve správní radě X-PRIZE Foundation, která se snaží podpořit vývoj komerčních letounů schopných vesmírných letů.

Nakonec v poslední době je stále více slyšet volání po tom, aby NASA oblast transportu (kterou realizuje raketoplány ) opustila ve prospěch komerčních společností a dál se soustředila na vědu a výzkum.

To jen pro zajímavost. Tématicky to již patří trochu někam jinam. Jen když už jsem se o to téma otřel :)

7 MBK MBK | Web | 6. listopadu 2005 v 23:51 | Reagovat

Prectete si knihu od Billa Gatese "Business rychlosti myslenky". Je tam o budoucnosti internetu respektive sveta dost a popsano to je srozumitelne i diky skvelemu prekladu od Petra Koubskeho. Kluci z Googlu zatim nic podobneho asi nenapsali, ze?

Microsoft a s nim srovnatelne spolecnosti (Apple,Hp,Google,Sony,IBM,atd.) maji velmi kvalitne vyvinute firemni knowledge management systemy a jejich knowhow roste. Bude stale tezsi jim konkurovat na technologickem trhu (napriklad delat operacni system, databazi, komunikaci protokol apd.)a da se jeste mezi nimi ocekavat fuzovani s temi slabsimi - postupne snad skonci ICT technologie jako standardni prumyslova oblast, ktera bude mit standardni podporu (ISO9000,BS15000,atd.).

Nicmene trh na vertikale (koneckoncu to  je konecne ten primocary ebusiness) je stale dost open a muzou stale rychleji startovat ruzne online projekty (mashupy, vortaly, mreseni,apd.) ke stale se zvetsujicimu trhu, kde stale vetsi slovo budou mit roboti. Stale vic a vic budou k nam pronikat interaktivni sluzby od MTV,BBC,CNN,AOL a dalsich medialnich gigantu s nabidkou vseho multimedialniho-muzika,video,live. Muzeme obecne tedy ocekavat hypermoderni obchodne medialni centrum, ktere bude soucasti globalni informacni a komunikaci infrastruktury. Podobne jako funguji dnes silnice, vlaky, letiste, pristavy.

8 Jakub Vrána Jakub Vrána | Web | 6. listopadu 2005 v 23:53 | Reagovat

Pro vznik a trvání monopolu přece existují i další důvody. Stačí jakýmkoliv způsobem zabrat velkou část trhu a pak se o trvání monopolu postarají sami zákazníci - jednoduše si nemohou dovolit majoritní subjekt ignorovat. Hezkým případem toho jsou formáty dokumentů v MS Office.

9 Petr Šnajdr Petr Šnajdr | 9. listopadu 2005 v 22:38 | Reagovat

[7]

- zmiňovaná knížka od Billa Gatese mě přijde zajímavá. O to více s ohledem na její stáří. Je totiž možné srovnávat vizi s jejím naplňováním a před BG smekám klobouk. Ta poznámka o tom, že pánové z Google knížku nenapsali je, ale  zbytečně kousavá. Na knížkách to nestojí, třeba to mají v hlavě :-)

- souhlasím, kež by se ICT dostala na úroveň automobilového průmyslu :-)

- odstavec "trh na vertikále". Souhlasím. V tom nejsme v rozporu.

10 Marek Blažek Marek Blažek | Web | 16. listopadu 2005 v 10:50 | Reagovat

Tak přece jenom už nějaká kniha o Google vyšla.

http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/055380457X/103-1093302-3109454

11 Vita Vita | E-mail | Web | 29. prosince 2005 v 19:07 | Reagovat

Úžasný článek. Všechno je konkurenční boj a snad vydělá klient (také tedy vše nakonec zaplatí). Ono i obchodování s MSFT, GOOGLE, YHOO atd. je boj o přežití, ale geniální. Takže technologickému pokroku přeji i v roce 2006 hlavně hodně zdraví a zdravého rozumu.

12 Vasiliy Vasiliy | E-mail | Web | 29. dubna 2006 v 9:55 | Reagovat

http://travel.emao.org/ <a href="http://travel.emao.org/">forest river travel trailer dealer</a>

13 Vasiliy Vasiliy | E-mail | Web | 29. dubna 2006 v 9:55 | Reagovat

http://travel.emao.org/ <a href="http://travel.emao.org/">forest river travel trailer dealer</a>

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama