Ropné přiležitosti v automobilovém průmyslu? Těžko

21. listopadu 2005 v 23:35 | Petr Šnajdr |  Svět businessu
Zdá se, že automobilový průmysl v ČR čekají zlaté časy, myslí si jedni, ale ač nejsem v této oblasti právě doma, zdravý selský rozum se brání uvěřit použité argumentaci. Tak jednoduché to zase nebude. A tak jedu domů, samozřejmě autem, a při popojíždění v koloně mezi sněhovými vločkami na přemýšlím o co se ta tvrzení mohou argumentačně opírat.

Prvním problémovým místem je již ona 60 % závislost našeho průmyslu na výrobě aut. Automobilový průmysl sice v ČR patří k dlouhodbě nejvýznamnějším odvětvím zpracovatelského průmyslu. Na tržbách se podílí dokonce asi 15 procenty, což je nejvíce z celého odvětví D, kam je dle OKEČ kategorizován.
Ale i když vyberu další 3 nejvýznamnější odvětví zpracovatelského průmyslu (vynechávaje potravinářství), pak dohromady se nedostanu ani k 50 %, natož 60 % této skupiny. Těžká věc. Ono je otázka co vše do toho je započítáno a také to zdali se jedná o statistiku opravdu ČR nebo statistiku regionální.
Například Středočeský kraj se podílel produkci automobilového průmyslu v ČR již před vybudování TPCA v Kolíně asi 30%. Druhý, Kralovehradecký kraj tak 10%. Pokud bych to posuzoval ještě na nižší úrovni, pak v regionu Mladé Boleslavi je to vše ještě o něčem jiném. Škodovka zde zaměsnává víc jak 20 000 lidí přímo a slyšel jsem tvrzení, že nepřímo živí asi 500 000 lidí. To už by byla jiná čísla. Jenže to je region Mladá Boleslav..
Ať to beru jak to beru, ať počítám čísla ČSU a Ministerstva průmyslu a obchodu z jedné či z druhé strany, nějak to nevychází.
Zkusme to tedy jinak. Co to vůbec automobilový průmysl je?

OKEČ 34 obsahuje tyto 3 podskupiny:
34.1 - výroba motorových vozidel a jejich motorů, vyjma motocyklů
34.2 - výroba karosérií, přívesů a návěsů
34.3 - výroba příslušenství pro motorová vozidla
Na následujícím obrázku je podíl na tržbách v tomto odvětví a to za produkty i služby v roce 2003 dle ČSU a Ministerstva průmyslu a obchodu.
V těchto číslech jsou společnosti jako Škoda Auto, Tatra, Avia Daewoo a další. Neznám aktuální stav v TPCA, ale Škoda Auta byl v tomtomto odvětví dlouhodobě dominantní. Nicméně kromě těchto first line výrobců je tu řada významných dodavatelských firem jako je AUTOPAL, BOSCH DIESEL, SIEMENS, Continental Teves, Futuba Czech, Valeo Autoklimatizace, MITAS, Nemak Europe atd.
No nevím, řekl bych, že tvrzení, že 60% průmyslu u nás je závislého na výrobě aut je nadsazen a finálně je to otázka spíš hry s čísly a toho co za nimi chce být viděno.

Motivace k úspěchu vlivem ropných krizí

Tato myšlenka je obvzlášť zajímavá. Zvláště s ohledem na to, že zatím žádná ropná krize automobilový průmysl nepodpořila. O alternativních metodách pohonu a hybridních motorech se mluví dlouho, ale jejich rozšíření je minimální.
Opomenuli ten fakt, že jejich vývoj rozhodně není primárně, a je otázka jak moc, motivovaný růstem ceny paliv, ale spíš tlakem na emisní normy. Díky nim již i současná auta obsahují řídící jednotku a další kouzla bez nichž by výrobci nebyli stále zpřísňujícím se normám vyhovět.
U studie hybridního motoru Toyoty jsem četl, že jeho hlavní výhodu je eliminace emisních hodnot při rozjezdu. I když hračka je to hezká. Zážehový motor Toyoty Prius při 5000 otáčkách má výkon 57 kW, eletromotor dosahuje o něco maličko nižšího výkonu (50 kW) již při 1200-1500 otáčkách. Uváděné zrychlení z 0 na 100 je 10,9 sekundy. Spotřeba paliva je snížena na 40% a emise jsou nižší o 40% než stanovují evropské normy pro rok 2005.
Konečně pokud auto nejede, neprodukuje žádné emise. Stejně tak při brždění. A o tom hybridní motory jsou. Je také třeba si uvědomit jakým způsobem jsou určovány ceny ropy. Pokud by si všichni koupili "ze dne na den" hybridní auta, mohlo by to vést k zásadnímu zvýšení cen ropy s dopadem i na další odvětví průmyslu, které jsou na ropě závislé. Žádná hezká příležitost, spíš dost potenciální destabilizace řady ekonomik.
Další věcí je infrastruktura. U hybridních aut je zatím potíž v servise. U aut na alternativní energie pak i v infrastruktuře. No nevím. Nechci tuto úvahu rozvést do podoby románu. Každopádně tvrzení o příležitostech pro český automobilový průmysl jsou dosti plytká a zřejmě nezasazená do okolního ekonomického kontextu.
Vě hře je totiž příliš mnoho vlivů. Konečně samotná Škodovka, které se jinak všude jinde celkem daří, by si jistě ráda nechala poradit co udělat s jejími prodeji právě v ČR. A nakonec automobilový průmysl není jen o osobních automobilech ...
A nebo ... a to jsem se zatím vůbec nezmínil o offshoringu. Ač je Česká republika v tomto směru hodnocena až překvapivě dobře (pohybuje se na předních místech), je jen otázkou kdy socialistická vláda zde vyrobí "druhé německo". Pak možná linky ve třech směnách pojednou, ale dále na východ a hlavně ono to není nutně ani o výrobních linkách automobilek, ale i jejich dodavatelů, kteří se na celkovém objemu výrazně podílí. Nejsem si jist jak velký problém bude v budoucnu , aby dodavatelské řetězce automobilek pokrývaly daleko větší území než dnes. Je to jen o pořádně zvládnuté logistice ...
A teď kde je ten tygr?
Další články k tématu:
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 jandys jandys | Web | 22. listopadu 2005 v 12:59 | Reagovat

Na rozdíl od nás jsou na tom amíci bledě :-)

http://www.detnews.com/2005/autosinsider/0511/22/C01-390273.htm

2 Marek Blažek Marek Blažek | Web | 22. listopadu 2005 v 13:00 | Reagovat

Nevidím to tak kriticky jako  Vy Petře a myšlenka na ilblogu se mi zdá reálná. Automobilový průmysl je o značkách a tradici, pokud budou hybridní auta vyráběna těmi samými značkami (možná taky začne vyrábět auta nějaký podobný google) co nyní tak si VW určitě podrží svojí pozici stejně dobře jako Toyota, Citroen, Peugeot. A to, že ty fabriky u nás už stojej je dobře, stejně jako další fabriky na díly do nich. Auto je spotřební výdobytek dnešní doby (již dlouho) a dá se očekávat trvalé zkracování životnosti aut. Takže snad bude lépe!

3 Petr Šnajdr Petr Šnajdr | 22. listopadu 2005 v 13:49 | Reagovat

[2] Jistý trend je cítit, ale že by z toho byla nějaká revoluce? No to asi nebude. Spíš se svět pozvolně změní a vše bude velice podobně jak bylo.

Třeba Škodovka je již teď docela venku úspěšná,viz. její aktivity na Ukrajině, Bosně a Hercegovině, Indii a Číně. Ale současně je i vázána strategickými záměry VW, viz. severomamerický region,  superb apod.

Nějaké "Google like" překvapení bych nečekal. Tady nejde dělat přiliš moc velké změny. Vývoj je delší a náročnější a celé odvětví je už dost rozvinuté.

Oproti němu s IT jsme zatím v pravěku. Viz. procesní řízení, logistika atd.

Auta jako spotřební zboží si myslím nebudou. Pokud se zásadně nezmění jejich cena. Když bych se omezil jen na ČR tak o to více ne. Když jsem viděl prezentaci pozicování značky Škoda Auto, tak to jsou všechno segmenty typu "budu jezdit dokud mi neupadnou kola" :). Pokud se nepletu tak TPCA míří do podobných segmentů.

Spíše bych čekal orientaci na služby.

Jinak, možná to z toho článku nevyplynulo, ale jsem si jist že automobilový průmysl má u nás velkou budoucnost. To je vidět už jenom na datatech ČSU nebo i datech vydávaných ministerstvem průmyslu a obchodu. Dlouhodobé trendy jsou velice pozitivní a jen samotná Škoda Auto má výrazný a nezanedbatelný podíl na celkovém exportu. Bohužel neznám obdobné ukazatale u TPCA.

S tím tygrem bych byl hodně opatrný. Díky škodovace za to co dokázala udržet u nás, ale kde třeba TPCA dělá vývoj a výzkum?

Nějaký potenciál je v Moravskoslezkém kraji kde zase zatím chybí infrastruktura, ale pak už je tu prostor jen na manfaktury v téměř čínském stylu.

Dost se obávám jedné věci a to neustáleho posuvání výrobních závodů na východ. Konečně pokud by auto mělo být spotřební věcí, je to hodně o ceně a ta zase o výrobních nákladech a ty mohou tlačit na přesun výroby tam kde je levněji ...

U dodavatelů zase je asi nyní jistá závislost na lokalitě výrobce aut, ale s nějakým pokrokem, který si vůbec neumím představit, jelikož "just in time" řízení je tak trochu hra s ohněm, by mohli dostat příležitost k nezavislé migraci ...

4 Jiri Navratil Jiri Navratil | E-mail | 22. listopadu 2005 v 17:53 | Reagovat

Zajimava uvaha ... Nesouhlasim ovsem s panem Blazkem, ze automobilovy trh je VZDY o "tradici" a "znacce" (mrknete na vyvoj prodeju TOYOTY v USA). Jako spravne spotrebni zbozi sice hybridni motory budou asi nejdrive nabizet velke "znackove" automobilky, ale prechod k jinym typum paliv je podle meho nazoru velmi velka prilezitost pro novy vstup do odvetvi. Ja v teto souvislosti vidim    potencial pro znacky a produkci "made in China".

5 Petr Šnajdr Petr Šnajdr | 22. listopadu 2005 v 18:30 | Reagovat

[4] Pokud nedokáží využít stávající infrastruktury (např. el. sítě) nebo vybudovat dostatečně rychle (což znamená s velkými náklady a velkým rizikem) novou infrastrukturu (zcela nová paliva), tak je tím vstup na trh dost limitován.

Pozvolný přechod si umím představit, ale je na řadu let a přiležitosti pro někoho jiného z toho moc nebudou. Tedy ne na straně automobilek, možná v dodavatelských řetězcích.

Jistý potenciál bych možná viděl v autech, která by byla určena do městského provozu a která by umožnila v místech s největším potenciálem vybudovat základ sítě, která by se postupně propojila na globální úrovni. Zde by mohli jednotlivé automobilky zaspat resp. neodhadnout trend - pokud by takový trend byl.

Každopádně by to zanmenalo dost jiný pohled na automobilismus jako takový a vyžádalo by si to i dost velké zmeny obchodních modelů. I když si to dovedu v barvách představit, investičně by to bylo katastrofálně náročné s neúměrným rizikem.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama