Je Aktuálně.cz předem prohraná bitva? (druhá část)

4. prosince 2005 v 19:33 | Petr Šnajdr |  Internet a portály
Hodnotit cokoliv po prvním měsíci je extrémně obtížná věc a i poměrně přesnými údaji je těžké predikovat další vývoj. Obávám se však že doba překvapení již pominula.
Obrázek: Bitva u Salamíny

V úvahu je třeba vzít i to, že návštěvnost původních lidovek by možná zvedl jejich pouhý redesign. Od jejich spuštění na nich proběhlo minimum inovací a služba tak stagnovala nejenom produktově, ale i v návštěvnosti. Samozřejmě Lidovky už samotného počátku nebyly tím vhodným partnerem, ale v každém případě cesta "hodně muziky za málo peněz" by byla vhodnější než praktický opak v podobě Aktuálně.cz. Tedy, že JAKÁKOLIV změna by návštěvnosti pomohla a jedno s kým.

Aktuálně.cz přes veškerá tvrzení o aktuálnosti, originálnosti a multimediálnosti je prakticky srovnatelný produkt jaký nabízí konkurence a je otázkou zdali dokáže nabídnou něco, co by nějak zásadně pohlo trhem, na němž jsou karty již dávno rozdány. Navíc ani konkurence nespí.

Z pohledu Centrum Zpravodajství se v tomto balíku neobjevila nějaká nová cílová skupina a ani její rozsah se nějak nerozšířil. V zásadě je to hodně pouze o "škatule hejhejte se". Alepoň zatím to tak vypadá.

Co hůře, současně se vytvořil nový konkurent (Lidovky.cz) a ještě k tomu posílil dalšího konkurenta (iDNES).
Obrázek: Aktuálně.cz vneslo do zpravodajství multimedia, ale bude to stačit?

A tak z pohledu strategie je Aktuálně.cz spíše chybným krokem, který může negativně ovlivnit celkovou pozici Centra v konsekvencích, které se na něj mohou navázat a to včetně těch nejhorších, kterými jsou demotivace lidí a ztráta i té současné iniciativy. Lze jen doufat, že řízení rizik má Centrum v tomto případě velice dobře zvládnuto a že to není na intuitivní úrovni.

Pokud ne, může se stát, že v letech 2006 a 2007 kdy bude třeba intenzivně řešit konkurenční tlaky Seznamu, ale i Google v míře mnohem větší než je současná, bude namísto toho Centrum.cz zaneprázdněno řešením stavu Aktuálně.

V tuto chvíli se Ivo Lukačovič nebo vedení iDNESu může popadat smíchy za břicho. Dostat svého potenciálního konkurenta do této situace jinými prostředky by bylo poměrně náročné. Zábavné je, že i když by tuto výzvu třeba Seznam přijmul, znamenala by pro něj každá investovaná koruna zřejmě ztrátu, ale současně i zhoršení postavení Centra. A teď je důležité položit si otázku: Kdo je schopen déle tuto ztrátu financovat? Je vůbec Centrum schopno ustát tyto přímočaré strategie? Odpověď je ne.

Závěr by mohl být jednoduchý: Projekt za 35 milionů korun Centru nepřinesl v prvním měsíci až na několik výjimek žádné nové uživatele. Příslušný díl investic byl vynaložen na získání uživatelů, které Centrum již mělo. Kde se stala chyba? Nebo teprve budoucnost ukáže?

Je cesta ven?

Stejnou otázku si musel po bitvě v Kurském obloku klást i maršál von Kluge, velitel armády Střed. Pokud se vývoj Aktuálně.cz zásadně nezmění, pak Aktuálně.cz postavilo Centrum do strategicky horší pozice než bylo před jeho spuštěním. Zdroje, které na sebe váže i investice, které spotřebovalo a které mohly být použity jinde se značně vyšší efektivitou mohou ve svém důsledku vyvolat přesně opačný efekt než který byl zamýšlen. Přesně dle vzoru bitvy v Kurském oblouku.

Navíc pokud před jeho spuštěním existovala cesta jak s relativně minimem prostředků dosáhnout většího efektu, pak tímto zanikla a možnosti přijít s produktem, který nebude přímo porovnatelný s již existující konkurenci i když bude mířit do stejného segmentu jako míří ona, je také pryč. Znamenala by totiž krvavý řez do samotného Aktuálně.cz. V tomto směru v samotném Centru může vzniknout nepříjemně politická situace. Ta může nakonec management postavit do situace kdy, buď neudělá nic a bude jen vyčkávat, což maximalizuje celkové dopady, a nebo zasáhne a pak hrozí, že se celý projekt poskládá jako domeček z karet a jako bájný Fénix bude muset znova povstat z popela. Obě možnosti jsou krajně extrémní, ale pohybovat se mezi dvěmi krajně extrémními možnostmi je i tak zlé.

V případě Kurského oblouku byly veškeré operace i přes protesty polního maršála Mansteina zastaveny. S ohledem na velice pravděpodobně chybné odhady do té doby nedotčených záloh na ruské straně, to bylo možná to nejrozumnější, co se dalo ještě dělat.

Kudy vede cesta

Cesta k úspěchu vede přes strategické řízení, které dle mého názoru, odhadu i konkrétních příznaků zejména v případě Aktuálně výrazně selhává.

Pro lepší porozumění toho, do čeho se Centrum pustilo, stačí porozumět alegorii s Kurským obloukem. Pro porozumění tomu jakou taktiku mělo zvolit se musíme podívat hlouběji do minulosti a to až do starověku k ostrovu Salamis v roce 480 př. n. l. kde svedlo řecké loďstvo bitvu se zdrcující přesilou perského krále Xerxese. Je typická ukázka strategického myšlení Themistoklése, které slavilo úspěch i proti početně značně vyšší převaze a vedlo k odchodu Peršanů z Řecka.

Nejdříve však je třeba říci, že existuje nespočet taktik i strategií a každá z nich má své světlé stránky i stránky stinné. Vedení operace je poměrně náročný proces, který vykazuje jistou dynamiku a precizní (analytické i emoční) zhodnocení situace. Bez něho jsou další brány uzavřeny a celá válka se přesouvá do roviny pouličních bitek. Přesně tak ale vypadá soupeření mezí jednotlivými portály a výsledky z něho.
Bitvu u Salaminy najdete na webu Antika.

A ta rada? Mám říct, který produkt by bylo vhodnější postavit vůči Novinkám a iDNESu? Ale ano, je to třeba něco jako Google News nebo Zprávy pod Morfeem, které koneckonců Centrum již má, ale produktově zašlapané do prachu. Jenže tahle rada bez "toho všeho okolo" je rada, která je úplně k ničemu.

Strategie a taktika není o radách, ale o myšlení, hledání, porozumění a realizaci. Pouhé radě nemusí být ani uvěřeno, nemusí zapadat do celého konceptu mnoha stovek konsekvencí, bez nichž má nulovou hodnotu.

Nakonec se v každé bitvě ukáže, že její úspěch není o velkém množství zdrojů, o formálních vizích, strategiích nebo taktikách, ale o stratégovi.
Další články na toto téma:
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 jilm jilm | E-mail | Web | 4. prosince 2005 v 20:08 | Reagovat

Já bych to neviděl tak černě. :-) Zpravodajství na internetu je běh na dlouhou trať, lidé jsou dosti věrní. Vždyť proč jinak by se stále drželo iDnes bez podpory portálu? Aktuálně.cz je dobrý projekt sériozního zpravodajství. IMHO mu chybí přehlednost, bez které si na něj noví uživatelé budou těžko zvykat. Ale za jeden měsíc se nedá absolutně nic kategorického říct.

2 Petr Šnajdr Petr Šnajdr | 4. prosince 2005 v 20:11 | Reagovat

Já to zas nevidím až tak černě. Ale všechno je otázka rizika, množství vynaložených zdrojů a užitku z nich. No tyhle věci s emi tu zatím pořád nějak rozchází a čísla to zatím spíše potvrzují než by vyvracela. Souhlasím, že měsíc je málo.

3 Tomáš Krause Tomáš Krause | 4. prosince 2005 v 21:45 | Reagovat

Výborný článek.

U mne, jako běžného konzumenta, Aktuálně dost kleslo, když jsem si zkusil tu aktuálnost: Asi před měsícem, krátce po spuštění aktuálně.cz, jsem byl na fotbale na Strahově a protože člověk často vidí na stadionu věci jinak, zamířil jsem po návratu na net a jal se zkoumat komentáře k zápasu. Podotýkám, že to bylo tak 45 min. po konci zápasu. A jak to dopadlo? Všichni konkurenti (iDNES, sportovninoviny, sport.cz) už měli komentář k zápasu venku a na aktuálně nic, jen výsledek. Takže jsem si řekl, ze s tou aktuálností to nebude tak horké a na aktuálně.cz v klidu zapomněl...

4 Petr Šnajdr Petr Šnajdr | 4. prosince 2005 v 22:05 | Reagovat

[3] O tom jsem se nesnažil psát protože to pro celkovou strategii má jen velice omezený význam. Kličovým indikátorem výkonosti u Aktuálně.cz je zcela jistě návštěvnost a snaha jít za ní vede ke slevování z ideálů. V horším přápadě přímo k bulvarizaci.

Ten proces je tak přirozený, že je otázka jak dlouho se Aktuálně mohlo bránit. Tohle ani není o nějaké extra strategii, ale běžném marketingu  a řízení kvality.

Kvalita je přitom ne nějaká absolutní hodnota, ale to co vnímají jako kvalitu zákazníci. Zde myslím Aktuálně.cz udělalo největší bodu, že vsadilo na něco co už lidi reálně nevnímají.

Příklad: pokud by člověk vyráběl žárovky a vsadil na absolutní dosažitelnou kvalitu, možná by dosáhl toho, že by životnost žárovky byla o 1% vyšší než u jiných běžně prodávaných.

V případě domácností by ale toto nedokázal prodat. Produkt by v očích zákazníka nebyl tak odlišný, aby tu odlišnost byl schopen vnímat.

O to horší je, když s tímto záměrem se vám podaří zasáhnout nějaký tržní výklenek, který sice není tak velký, aby  vásm stačil ke štěstí, ale je jsou v něm ti kdo tyto žárovky začnou kupovat.

Jenže vy zjistíte, že vás výroba žárovky stojí tolik, že vaše marže je 30% marže ostatních výrobců, ale důvody ukryté ve výrobních nákladech nejsou pro zákazníky  tím pravým prodejním argumentem.

tj. postupně přejdete na běžnou výrobu, jenže tím si to neskonale rozházíte v tom původním tržním výklenku ....

Za pár měsíců uvidíme víc. Myslím, že na jaře bude naprosto jasno kam se Aktuálně ubírá.

5 Robert Němec Robert Němec | Web | 4. prosince 2005 v 23:06 | Reagovat

Jako obvykle (rovná se ne úplně vždycky :-), viz jiný můj komentář někdy jindy) vynikající článek. Ale věcně:

1. Aktuálně.cz chybí ještě více přehlednosti a hloubky. Jinak jsem si jej navyknul číst, protože iDnes je přeci jenom bulvár.

Přesto, pokud chce růst, musí jít více do hloubky a rychlosti. Vzor bych viděl v NYTimes.com.

2. Multimedia jsou pěkná věc, ale přeci jenom, nechci kazit morálku zaměstnanců, že bych si v práci pouštěl nahlas zprávy. :-) Stejně jako si to nedovolí normální zaměstnanec.

3. Syndikátor zpráv zcela určitě ne. Vžďyť těch zdrojů je na českém trhu pár, tak co syndikovat? :-(

4. Jinak doufám, že to mají dobře spočítané. Já to nepočítal, takže nevím, zda-li je tam chyba. Takže jenom odpovím slovy Ježíšovými: "Chce-li někdo z vás stavět věž, což si napřed nesedne a nespočítá náklad, má-li dost na dokončení stavby? Jinak - až položí základ a nebude moci dokončit - vysmějí se mu všichni, kteří to uvidí." (Lk 14,28-29)

6 MaLer MaLer | Web | 4. prosince 2005 v 23:07 | Reagovat

Ja aktualne, pres ten nazev, beru jako dalsi inforacni zdroj na webu, ktery doplnil mou dosavadni trojku iHned, iDnes (ciste zpravodajstvi) a Novinky. Kvalitativne je pro me zatim nekde nad iDnes, ale prislo mi v posledni dobe, ze tam sli trochu do sebe a da se to zas cist (resp. to co ctu, neni na urovni Novinek ;). Na aktualne je prijemne, ze maji vice multimedialniho obsahu, ale ocenil bych delsi audia, a pripadne i videa. Kazdopadne je otazka, zda za stavajiciho rozdeleni trhu muzou prijit s takovy produktem, ktery odlaka nekomu vyrazne ctenarstva, a pritom nebyd druhymi Novinkami. Asi tezko. Pak ale nechapu ani investice, ani lidi.

7 mm-marek mm-marek | Web | 4. prosince 2005 v 23:22 | Reagovat

Super článek,

srovnání s wwII je výborné a fakt sedí. Ovšem i tam stačilo málo a vše bylo jinak...  a nešlo jen o východní frontu. Takže uvidíme jestli se poučí z minulosti.

8 Jiří Hlavenka Jiří Hlavenka | E-mail | Web | 5. prosince 2005 v 9:18 | Reagovat

Oceňuji pečlivé a kvalitně prezentované informační zdroje - málokdy si autor dá práci s tím, aby své argumenty takto dobře a přesvědčivě podpořil. Kvalitní je postřeh ohledně umísťování "méně cenných" služeb portálu pod "cennější" zpravodajský web (což je mimochodem perverznost, protože obecně není žádná stránka, na kterou se dívají lidé, méně cenná než jiná stránka, pokud ji sleduje stejná cílová skupina - ovšem vysvětlujte to mediálním agenturám a inzerentům).

I když s autorovými názory víceméně souhlasím, je ještě příliš brzy na definitivní konstatování: měsíc je krátká doba. Svým způsobem je i pozitivní, že nově spuštěný web má po měsíci stejnou návštěvnost jako první den: i naše zkušenosti říkají, že návštěvnost nového, neokoukaného webu je velmi vysoká (každý si jej rád vyzkouší), pak klesá, pak zase stoupá, pokud je médium dobré - ale hovořím o zhruba roční periodě pro vyhodnocení.

Nepodceňoval bych ale na druhé straně význam kvality média: spíše se ptejme, zda Aktuálně opravdu přináší na scénu něco tak pronikavě nového, inovativního či kvalitního, co tu dosud nebylo, aby bylo "nutné" jej ve velkém navštěvovat.

-jh

9 Petr Šnajdr Petr Šnajdr | 5. prosince 2005 v 9:28 | Reagovat

[8]

- "Příliš brzy na definitivní  konstatování ..." - ano, souhlasím.

- "spíše se ptejme, zda Aktuálně opravdu přináší na scénu". To je hodně dobrá otázka a je to přesně to s čím si už celý ten měsíc lámu hlavu.

10 Pravidelny navstevnik Aktualne.cz Pravidelny navstevnik Aktualne.cz | 5. prosince 2005 v 9:36 | Reagovat

Naprosto zcestne. Vazeny pane Snajdere. Vase analyza sice na prvni pohled vypada zajimave, ale..... Berte to tak ze aktualne.cz je na trhu mesic, je tady nekdo kdo se muze domnivat v to, ze po mesici fungovani se cely internet nazene prave na aktualne.cz? Ne, takze diplomaticky receno Vase analyza je podle mne ponekud predcasna. Jak vubec po mesici fungovani muzete spekulovat nad tim, ze nedoslo k vyrazne zmene na trhu? V medialnim svete plati, ze novy titul potrebuje cca 2 roky na ziskani slusne pozice, je - li dobre provedeny. Navic srovnavate hrusky s jablky. Aktualne.cz je skutecne zpravodajstvi narozdil od Novinek, kde skoro polovinu navstevnosti tvori cerna kronika a u iDnes ktere je obaleno revue, mobil, technet.... jez v Aktualne nenajdete. Udelate-li graf se srovnanim se srovnatelnymi velicinamitak zjistite ze napriklad Aktualne ma jiz standartne kolem 90 000 ctenaru za den a iDNes zpravy cca 120 000. A to si myslim neni vubec spatne po mesici. Druhou veci je take to, ze nevim jak Vy, ale ja za posledni mesic slysim Aktualne citovano mnohem, mnohem casteji nez jakekoli jine medium. A citovanost je jedna z dulezitych cest vzhuru.

Z meho phledu se tady ohanite nejakou strategii, zadnou jste vsak nenavrhl, jen diskutujete po mesici fungovani, zda jejich strategie je spravna a jako oduvodneni pouzivate grafy ktera srovnanavaji nesrovnatelna cisla a navic hodnoti uspech takto velkeho projektu po 30 dnech. Pro Centrum to podle mne uspech je , nebot z naprosto neuveritelne spatneho zpravodajstvi plneho preklepu a hrubek vedeneho Lidovkami, se dostalo k vynikajicimu zpravodajstvi s velkymi ambicemi a vetsi navstevnosti o cca 40% nez melo pred tim, ato je potreba patrne pocitat s ubytkem navstevniku, ktere drive pred spojenim Lidovky-Centrum, lidovky meli = i pokud by aktualne okamzite po startu jen udrzeli navstevnost, meli v realu rust.

iDnes je na trhu cca 6 let, ma za sebou marketingovou podporu velkeho deniku a pokud by neudelalo akvizice mobil serveru, fincentra, bonuswebu melo by dnes cca 150 000 uzivatelu denne.

S pozdravem vdecny ctenar Aktualne.cz, drive casty ctenar iDnes.cz (dnes stale ctenar iDnes.cz ale pouze obcasny)

11 Petr Šnajdr Petr Šnajdr | 5. prosince 2005 v 9:42 | Reagovat

[11] Reakce je v předchozím "díle". Nechci ji zde opakovat. Duplicity budou jinak mazány

12 Petr Šnajdr Petr Šnajdr | 5. prosince 2005 v 9:55 | Reagovat

[10][11] Odpověd jsem přenesl sem, článek je rozdělen jen z technických důvodů

Petr Šnajdr, dnes 09:39

"Jak vubec po mesici fungovani muzete spekulovat nad tim, ze nedoslo k vyrazne zmene na trhu?"

Já o tom nespekuluju, použil jsme data z NetMonitoru

"Vase analyza je podle mne ponekud predcasna"

Souhlasím, že je brzy. Nícméně toto je můj blog a v něm něm můj názor. Nic víc od toho neočekávejte

"srovnatelnymi velicinamitak zjistite ze napriklad Aktualne ma jiz standartne kolem 90 000"

A v čem jsme v rozporu? Ten graf je první graf na této stránce (myšleno v první části)

13 Petr Šnajdr Petr Šnajdr | 5. prosince 2005 v 10:07 | Reagovat

Ke grafům. Dostal jsem několik dotazů jak jsem je počítal a co je to za data.

Data pochází z NetMonitoru http://www.netmonitor.cz

K výpočtu jsme používal denní hodnoty

14 David Matyas David Matyas | E-mail | 5. prosince 2005 v 11:44 | Reagovat

Hezký článek Petře,

oceňuji že sis s tím dal tolik práce. Myslím že by si z tebe mohlo vzít příklad spousta novinářů, kteří "mastí jeden článek za druhým". Dost ale mazaní medu kolem huby :). Názorově to vnímám velmi podobně a je z toho stále cítit snaha "dohnat a předehnat" což je pro Centrum podle mého názoru ten největší mindrák kterým trpí. Pokud se MGMT Centra jednoho krasného dne probudí a řekne si - Kašleme na ně umíme dělat věci jinak a navíc jsme díky své velikosti daleko pružnější a flexibilnější, mají podle mě velkou část bitvy vyhránou. Pak už stačí jen vytáhnout pár drobných zajímavých a užitečných služeb - "dát jim srdce a duši" nebo jak se dnes používá "udělat z nich lovemark" a troufnu i říct že za méně peněz bude hodně muziky.

Inu nechme se překvapit že :)

15 noname noname | E-mail | Web | 5. prosince 2005 v 12:01 | Reagovat

Mám k tomu dvě připomínky (nejsem čtenář aktuálně)

1. mají velmi dobré původní zprávy - za ten měsíc byli první v mnoha kauzách (např. pozemkový fond), zjevně díky nabrání novinářů formátu typu Slonková. I díky tomu se hodně objevují v televizi, hlášku "zprávu přinesl zpravodajský server Aktuálně.cz" slýchám na ČT1 a ČT24 velmi často.

2. e-zin není placen počtem zákazníků, ale objemem a cenou reklamy. Jestli se jim daří humbuk okolo redesignu řádně propagovat a marketovat, tak mohou mít i výrazně větší příjmy než předtím, i při stejném počtu návštěvníků. Zatím nejsou na trhu dlouho, tak mohou tvrdit v podstatě cokoliv a PR oddělení to nemají jak zkontrolovat. IMHO až tak za měsíc dva se začne rozhodovat podle čtennosti.

Schválně jsem se na tento server podruhé v životě kouknul a líbí se mi, vypadá kultivovaněji a přehledněji než ostatní servery co znám. Na úvodní stránce se také rychleji doklikám ke zprávám, vesměs jen na jeden klik.

16 Jirik Jirik | 5. prosince 2005 v 14:24 | Reagovat

Cely clanek degraduji velice spatne popsane grafy (chybi popisky os a i nazvy nejsou vypovidajici... neco vs neco2 vs neco3 atd.).

Jinak si myslim, ze je trosku naivni cekat, ze aktualne mohlo svym startem rovnou pretahnout ctenare ostatnich periodik. Uspechem aktualne je udrzeni pozice, co meli lidovky s tim, ze centrum jiz nema domeny lidovky.cz. Tuto domenu uzivalo dost lidi pro vstup na zpravy. Nyni tedy stejna cast uzivatelu pise aktualne.cz, coz neni spatny vysledek. K doplneni situace by se mely analyzovat spise vysledky lidovek. Srovnani s idnes a novinkami je nyni jeste dost predcasne. Aktualne je projekt, ktery ma sanci uspet z dlouhodobeho hlediska. Preci jen to nejsou vyvoleni.

17 Misha Misha | Web | 5. prosince 2005 v 15:19 | Reagovat

opravdu skvěle napsaný článek, i když e vším v něm uvedeným nemusí každý souhlasit. Za obsah tohoto typu (a např. Marigold či další smysluplné zdroje) jsem ochoten platit tolik, co dávám měsíčně za předplatné denního tisku, protože se za jeden článek člověk dozví více užitečnějších informací než z novin za týden.

[3] fakt, že Aktuálně.cz nemá žádné sportovní zpravodajství, mu ubírá obrovské množství návštěvníků. sportplus.centrum.cz, neboli přežvýkané  a osekané zprávy ČTK, je jen parodií na sportovní zpravodajství - sport.cz i sport.idnes.cz jsou o několik desítek pater nad ním. Nemluvě o specializovaných sportovních webech.

18 Karel Karel | 5. prosince 2005 v 18:28 | Reagovat

Bez pořádného Sportu je Aktuálně sice pěkné, ale pořád jen poloviční. Lidi čtou masově asi nějvíc zprávy z domova a těch prostě tolik není. Ve sportu se pořád něco děje a navíc mám pocit, že ani největší zpravodajské weby ho nemají pořádné pokrytý. Tam je podle mne množství přetažitelných čtenářů. Nespoléhal bych na hlubokou inteligenci a informační vyprahlost čtenářů ...

19 Olda Olda | 5. prosince 2005 v 21:40 | Reagovat

Svého času byly zajímavé komentáře na Tiscali od p.Rejžka,tlach co na Aktuálně napsala "jejich hvězda" A.Langerová se nedal číst...

20 p... p... | 6. prosince 2005 v 7:55 | Reagovat

Vážený pan autor je novinář nebo vojevůdce??

Když už chcete do historie, tak všechny válečné taktiky byli již aplikovány a hlavně popsány v díle mistra Sun - Umění války více než 2300 let starém. Paradoxem je, že teprve nyní někzeré armády využívají některých taktik (zejména náhlé přepadení malými odbojovými skupinkami... Afghanistan 1980-1991, Jugoslavie... 1992-1998, Irák... 2004.

21 Petr Šnajdr Petr Šnajdr | 6. prosince 2005 v 8:08 | Reagovat

[21] Pan autor je našenec :-).

Umění války od Sun Tzu jsem čistě náhodu měl zrovna dnes v ruce. Za přečtení stojí i Karl von Clausewitz.

22 Robert Robert | 6. prosince 2005 v 15:25 | Reagovat

Osobne se mi to velmi libilo. Opravdu vyborne napsany clanek. Jinak k nekterym otazkam - je preci otazkou casu, kdy se pod Aktualne zacnou pocitat i dalsi veci vcetne magazinu Automix.cz, Finance.centrum.cz, BydleteLepe.cz atd. PJak jinak konkurovat novinkach - jejich sex a vztahy nahradi Zena.cz a hura...navstevnost poroste jako trava po desti...

23 Vita Vita | E-mail | Web | 30. prosince 2005 v 14:56 | Reagovat

Uvidí se jak to bude dál, za deset let budeme všichni moudřejší...

24 nike shox shoes nike shox shoes | E-mail | Web | 15. července 2011 v 8:37 | Reagovat

I would like to thank You for this good article and please allow me to have the opportunity to express my satisfaction with the web hosting

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama