Je Aktuálně.cz předem prohraná bitva? (první část)

4. prosince 2005 v 19:33 | Petr Šnajdr |  Internet a portály
Spuštění Aktuálně.cz se možná stane jednou z nejvýznamnější Internetových akcí v roce 2005. Bylo překvapivé, rychlé, inovátorské a současně vyvolávalo spoustu otázek. Minimálně o smyslu budování vlastní redakce a zpravodajství bez zázemí papírového deníku. Jedná se o počin velice neobvyklý a je obtížné najít obdobný projekt, který by uspěl. Stejně snadná je ale i protiargumentace - všechno musí být někdy poprvé. Proč tedy ne čistě internetový deník?
Obrázek: počet návštěvníků (Cookies) serveru Aktuálně.cz v listopadu 2005

Situace je však složitější a bez porozumění strategii Aktuálně.cz ji lze úspěšnost projektu jen těžko hodnotit. Tím ovšem narážím na jádro pudla - strategie? Jenže jakou strategii Aktuálně.cz má? Slovy Romana Galla, která byla publikovaná na Lupě, je cílem stát se dominantním deníkem na českém trhu. Znamená to postavit se čelem serverům Novinky.cz a iDNES.

Obdobně komentoval cíle Aktuálně.cz novinářům CEO Centrum.cz Ondřej Tomek: "Koncept je postaven na poskytování rychlých a seriózních informací. To je pro nás klíč. Aktuálně by se mělo stát leaderem ve svém segmentu".

Cestou k tomu má být vlastní redakce, malé rozhlasové studio vybavené televizní kamerou, zkrácené videoreportáže ČT24 atd.

Spuštění Aktuálně.cz

Start nového zpravodajského serveru se opravdu vydařil. Nechtělo se mi téměř věřit, že tohoto počinu se osobně účastnilo tolik celebrit a vše nasvědčovalo nejen skvělé přípravě, ale také i solidnímu zázemí, které nový server bude mít. U kolébky nakonec stanul premiér Paroubek, šéf ODS Mirek Topolánek, ministr zahraničí Cyril Svoboda a další včetně rekordmana Jana Železného nebo zpěvačky Anety Langerové.

Projekt samotný působí velmi dobrým dojem již na první pohled. Ať již personálním zajištěním v podobě novinářských celebrit, celkovým počtem lidí, kteří se mají na serveru podílet (až 60 lidí) a nebo investicí, která se pohybovala oficiálně okolo 35 milionů korun.

To vše vyvolává velká očekávání. Ale naplní se někdy? To je otázka.

Blesková válka

Když v roce 1941 tanková skupina armády Sever, kterou vedl maršál von Leeb, dorazila během 4 dnů ke klíčovým přechodům na řece Dvině a dobyla je, měla za sebou již 300 kilometrů nepřátelským územím. Taktika bleskové války - blitzkrieg, slavila úspěchy hodné nějakého současného amerického filmu o vítězství.

Při spuštění Aktuálně.cz jsem měl pocit, že je očekáváno něco obdobného. Prudký nástup spojený s technologickou převahou (audiovizuální technika a zpravodajský sál…), personální převahou (vlastní zkušená redakce s několika zvučnými jmény v týmu) a taktickou převahou (zpravodajství ČT24), vyvolával iluzi nezvratnosti takového vývoje události.

Nezvratnost je však slovo, které se mnohdy snoubí více s propagandou než s realitou. Ovšem i propaganda je nástrojem války a konečně i jedním z principů taktiky Blitzkrieg. Uvádí se, že díky ní útočící vojska sníží ztráty až o polovinu a ztráty na druhé straně mohou dosáhnou až trojnásobku toho, co by jinak mohlo být očekáváno. Podařilo se něco takového Centru?

Klíčový opěrný bod - návštěvnost

Problémem taktiky blitzkrieg je, že každý blesk uhodí jen jednou. Nejinak to bylo s maršálem von Leebem. Od 26. června nastaly armádě Sever potíže. Protiútoky a obtížný postup zejména v oblasti Talinu a tak armáda dorazila k cíli operace Barbarossa - k Leningradu, až v září. Zde byla vázaná dalších 900 dní a díky tomu nebyla schopna pomoci armádě Střed v hlavním útoku na Moskvu.

Centrum do aktuálně.cz nevrhlo své tankové skupiny, ale 35 milionů korun, až 60 lidí spoluvytvářejících server, obrovskou dávku PR a v první chvíli slavilo také grandiózní úspěch. Alespoň na první pohled. Na ten druhý tu něco nehrálo. Až na několik malých výjimek Centrum nepublikovalo žádná data o návštěvnosti.

První výjimkou bylo spuštění Aktuálně.cz, kdy návštěvnost dosáhla 83 tisíc uživatelů. Další údaje Centrum tajilo a teprve o několik týdnů zveřejnilo, že návštěvnost Aktuálně.cz u příležitosti nového formátu politické diskuse dosáhla 90 tisíc uživatelů za den.

Trochu znepokojivé bylo to, že tato čísla nebyla vidět v NetMonitoru a tak se naskytlo podezření jak to s tou návštěvností vlastně je. Podezření ještě zhoršil fakt, že Centrum začalo postupně a poměrně neočekávaně slučovat některé své služby s Aktuálně. Přesně tak se uměle navyšují výsledky. Bylo tomu tak i v tomto případě?

Horizont událostí

Nakonec se možná trochu překvapivě počátkem prosince objevily v NetMonitoru výsledky i Aktuálně.cz a to dokonce zpětně. Z nich je poměrně jasně vidět celkový průběh operací, který byl na hony vzdálen bleskové válce. Tu opravdu připomínal pouze prvotní "PR nástup" u kterého to také končilo.

Při pohledu na tato data je možné všimnou si několika zajímavých okamžiků, které Aktuálně.cz provázely v listopadu:

1. zvrat číslo jedna: jedeme z kopce
Toto musely být asi zřejmě nejhorší okamžiky pro celý tým Aktuálně.cz. Po úvodních 83 tisících návštěvnících se až do konce týdne návštěvnost stále propadala a určitě hodně lidí si říkalo, kde se zastaví. Nakonec se zastavila na původní hranici návštěvnosti Lidovek.

2. stabilizace: přece jen nejsme zpět
Situace z následujících dvou týdnů na jednu stranu byla pozitivní v tom, že návštěvnost začala vykazovat stabilizaci někde k 70 tisícům uživatelů za den. Na druhou stranu vyvolávala také dojem, že dál to již nepůjde.

3. zvrat číslo dva: vzhůru na 90 tisíc
Týden od 20. listopadu rozproudil nový formát politické diskuse - DUEL, v kterém vystoupil Mirek Topolánek a Jiří Paroubek. Současně se začaly v doméně aktuálně.centrum.cz objevovat další služby Centra a tak mohla být potenciálně uměle navyšována návštěvnost. Návštěvnost se nicméně začala stabilizovat k hranici pod 90 tisíc uživatelů za den.

Klíčový opěrný bod - podíl na návštěvnosti

Jedním ze způsobů jak postupně analyzovat vývoj serveru Aktuálně je sledování jeho podílu vůči vybraným subjektům a nebo všem subjektům v NetMonitoru. Toto hodnocení předpokládá to, že množství subjektů se zásadně nemění ve sledovaném období. Tomuto požadavku bohužel nelze zcela vyhovět z důvodů, že k 1.11.2005 začal NetMonitor publikovat statistiky serverů Seznamu. Jednou z metod jak se tomuto zkreslení vyhnout je tyto servery z analýzy vyloučit. Svým způsobem je to však zbytečné jelikož servery Seznamu vykazují poměrně stabilní a předvídatelné chování tj. velikost chyby v důsledku tohoto zkreslení je malá.

Nejdříve se podívejme na poměr celého zpravodajství Centrum.cz
Jak vidíte, jeho vývoj by se dlouhodobě dal popsat jako celkem stabilní, jinými slovy stagnující. Trochu života do toho vnesla až Prima s Vyvolenými, jejichž nástup je dobře patrný. Bohužel na první pohled není patrný vliv Aktuálně.cz. Již z tohoto lze usuzovat na poměrně nepříjemný fakt, že vliv Aktuálně.cz na celý trh byl buď zanedbatelný a nebo dokonce žádný.Nabízí se vám jiná interpretace?
Pokud v předchozím případě jsme mohli mít nějaké pochybnosti, v tomto již jich není třeba. Graf začíná měsíc před spuštěním Aktuálně.cz a končí měsíc po jeho spuštění. Pro někoho kdo by neměl k dispozici popisky osy X a nevěděl by kdy Aktuálně.cz bylo spuštěno, by byl velký oříšek tento termín určit. Co to znamená?
Centru se s Aktuálně.cz podařilo oslovit již stávající uživatele, ale mimo tuto skupinu se téměř a nebo vůbec nedostalo. Uživatelé, kteří na Centru hledali zpravodajství, ho tam hledají stále a ti kdo chodili na Novinky nebo iDNES tak činní stále. V tomto nelze identifikovat žádný výrazný posun. Leda, že by došlo ke zvýšení podílu Aktuálně vůči celé zpravodajské skupině Centra v NetMonitoru. To ale není těžké ověřit viz. následující graf.
A nejinak vypadá situace, pokud porovnáme samotné Aktuálně.cz s konkurenčním iDNES nebo Novinky.cz. Poměrově zde není příliš důvodů k oslavám. Sice lze spočítat jakýsi trend, který říká, že by Aktuálně.cz mohlo dosáhnout Novinek.cz někdy na jaře 2008, ale za předpokladu, že Novinky růst přestanou. A to se hned tak nestane. Konečně pohled na graf níže řekne vše.

Klíčový opěrný bod - náklady

Dle vyjádření NetCentra, dosáhla investice do Aktuálně.cz 35 milionů korun. Na toto číslo je třeba dívat se poměrně opatrně. Jednak nikdo nezná jeho strukturu, a jednak není zcela jistě konečné a je rozpočtem pouze na jeden rok.

Pokud bychom vycházeli z předpokladu, že z oněch 60 lidí spolupracujících na serveru bude polovina internisté s průměrným platem, připočítáme-li k tomu sociální a zdravotní pojištění, je výsledkem náklad o výši přes 800 000 Kč měsíčně tj. téměř 10 milionů Kč ročně. A to jsou jen přímé mzdové náklady.

Další oblastí je růst závazků, které Centrum takto bere na sebe. V případě, že by se rozhodlo z nějakých důvodů projekt ukončit, mimo přímé ztráty do vybavení je tu nutnost vyplatit tým, což je závazek o výši odhadem 4 milionů korun.

Představme si teoretickou situaci, že stejnou částku tj. oněch 35 mil. Kč by ke svému provozu vyžadovaly i Novinky.cz a iDNES. Kolik by stál jeden uživatel a jak by si vedli ve vzájemném porovnání nákladů na jednoho uživatele?
Jsou však opravdu náklady konkurence tak vysoké?

Bitva v Kurském oblouku

Zahnat nepřítele do úzkých není jednoduchá věc. Centrum stejně jako ostatní portály dlouhodobě drží v návštěvnosti rychlost růstu trhu a neroste ani o píď více. Konečně to v náznaku je vidět už z grafu, který srovnává podíly Zpravodajství Centra, Novinek.cz a iDNES.

Do obdobné situace se dostávala německá vojska na východní frontě v roce 1943. Situace byla neúnosná a bylo zřejmé, že německá vojska upadají postupně na všech frontách a čas hraje silně proti nim. Mnoho velitelů bylo rozčarováno rozhodnutím nasadit dosud nevyzkoušené tanky Panther i neustálým opožďováním dodávek.

Počátkem července 1943 zahájila armáda Střed operaci Citadela, která měla opět získat strategickou iniciativu na východní frontě a současně omezit operativnost nepřítele v průběhu celého následujícího roku. Bitva skončila po 18 dnech zastavením operací na německé straně. Ačkoliv Rudá armáda utrpěla mnohem větší ztráty, z pohledu Německa se jednalo o obrovský neúspěch. Ztráty, které německá armáda utrpěla, již nikdy nebyla schopna nahradit a definičně ztratila strategickou iniciativu na celé východní frontě a byla počátkem porážky Třetí říše.

Aktuálně.cz by se mohlo velice snadno stát stejně horkým kandidátem na tuto pozici. Postačilo by, aby investice do projektu byla pro něj dostatečné významná a tuto výzvu přijmul největší konkurent Seznam.

Tomu by to nic nepřineslo, spousta peněz by vyletěla komínem stejně v příkladu výše, ovšem je otázka jak dlouho by to bylo schopno ustát Centrum. I tak jsou tu další rizika. Můžu jen spekulovat, co v případě dlouhodobé neúspěšnosti by se stalo s týmem, která se kolektivně zvedl před pár měsíci z Economie a odešel vytvořit Aktuálně.cz. Konečně kolik z oněch zvučných jmen pracovalo ještě před několika málo roky právě pro iDNES?

V době bitvy v Kurském oblouku muselo i Německé velení čelit přílivu špatných zpráv přesně v tomto smyslu. Rumuni i Maďaři oznámili, že nebudou moci podporovat válečné snahy Německa jako doposud a dle rozvědky se Italové měli intenzivně připravovat na přechod k nepříteli.

Ač je něco takového u Aktuálně.cz obtížné předvídat, tyto otázky je nezbytné si položit. Rizika v nich ukrytá jsou vyšší než malá.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Aktuální články

Reklama